بیگ بنگ: یک تیم از اخترشناسان بتازگی کشف کردند سیاره غول‌پیکر مشکوکی که تصور می‌شد در فضا معلق و بدون ستاره است، عضوی از یک سیستم ستاره‌ای بسیار دوردست است.

تصویری هنری از این سیاره ی غول پیکر گازی
تصویری هنری از این سیاره ی غول پیکر گازی

به گزارش بیگ بنگ، سیاره 2MASS J2126-8140 که حدود 13 برابر مشتری جرم دارد، در حقیقت در فاصله یک تریلیون کیلومتری از ستاره‌اش حرکت می‌کند که برای مقایسه باید گفت این میزان 6900 برابر فاصله زمین تا خورشید است. یک بار گردش کامل این سیاره حول ستاره اش با نام TYC 9486-927-1 در حدود 900 هزار سال طول می کشد، یعنی این سیاره با توجه به سن 45 میلیون ساله ی ستاره اش، تاکنون کمتر از 50 بار حول آن چرخیده است.

مدار این سیاره 140 برابر وسیعتر از مدار پلوتو است. از این فاصله، ستاره کم‌نور کوتوله قرمز شبیه یک ستاره نسبتا روشن مشاهده می شود. محققان دانشگاه ملی استرالیا توانستند اسرار ارتباط این سیاره و ستاره‌اش را پس از مشاهده اینکه هر دو در فاصله 100 سال نوری از زمین واقع شده‌اند، کشف کنند. تحلیل‌های بیشتر نشان داد که این دو جسم با یکدیگر حرکت می‌کنند و به هم وابسته هستند.

تصویری واقعی از فاصله ی این سیاره و ستاره ی مادری اش
تصویری واقعی از فاصله ی این سیاره و ستاره ی مادری اش

دکتر سایمون مورفی از دانشگاه ملی استرالیا گفت:‌« کاملا شگفت زده شدیم که سیاره ای با این جرم کم در این فاصله دور از ستاره مرکزی پیدا می کنیم.» جرم سیارات گازی نسبت به حجم آنها کم است. دکتر مورفی گفت:‌ « امکان ندارد که نحوه شکل گیری این سیاره مثل سیارات سامانه خورشیدی ما، از یک قرص بزرگ گرد و غبار، بوده باشد.» در عوض محققان تصور می کنند که این منظومه دوتایی در سالهای نسبتا اخیر (10 الی 15 میلیون سال پیش) شکل گرفته‌اند و اینکه آنها از یک رشته گاز شکل گرفته‌اند که آنها را در یک جهت می‌کشاند. در مقایسه منظومه شمسی 4.5 میلیارد سال قبل شکل گرفته است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Monthly Notices of The Royal Astronomical Society منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: abc.net , sci-news.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام چطور در سیاره ای گازی به جرم ۱۳ برابر مشتری همجوشی هسته ای آغاز نشده؟

    1. درود، به گفته دانشمندان اگر سیاره‌ای گازی جرمی 80 برابر جرم مشتری داشته باشد می‌تواند به یک ستاره کوتوله سرخ تبدیل شود.

  2. یکمی اعداد و ارقام این مقاله عجیب نیست؟ نور از خورشید تا زمین هشت دقیقه در راهه پس این سیاره که فاصله اش ۶۹۰۰ برابر زمین تا خورشید هست میشه ۶۹۰۰*۸= ۵۵۲۰۰ دقیقه که میشه ۹۲۰ ساعت و حدود ۳۸ روز!!! چون جاذبه هم با سرعت نور تاثیر میگذاره یکمی تصور تاثیر جاذبه از این فاصله عجیب سخته! البته شاید علت جالب بودن این سیاره هم همینه! ولی چطوری رصد شده؟