بیگ بنگ: علی رغم کشف بوزون هیگز در 14تیر 1391 (4 جولای 2012) در برخورد دهنده بزرگ هادرون در ژنو، پرسش های متحیر کننده در مورد ماهیت جهان بدون پاسخ باقی می ماند. مثلأ، خواص اساسی نوترینوها هنوز بصورت یک راز باقی مانده است. و ماده ی تاریک و انرژی تاریک که با یکدیگر 95 درصد از جهان را تشکیل می دهند امروزه هنوز معماهایی حیرت آور هستند.

به گزارش بیگ بنگ، ذره ی هیگز شبیه هیچ ذره ای که تا بحال با آن مواجه شده ایم نیست.چرا این ذره متفاوت است؟ آیا ذرات بیشتری نیز وجود دارد؟ نوترینوها ذراتی بسیار روشن و گریزان (دست نیافتنی) هستند که ضمن حرکت، ماهیتشان تغییر می کند. چگونه آنها را با درکمان از طبیعت انطباق دهیم؟ آیا ابعاد پنهان جدیدی از فضا و زمان وجود دارد؟ ذرات شناخته شده یک ششم از کل ماده در جهان را تشکیل می دهند. مابقی را ماده ی تاریک می نامیم. اما این ماده چیست؟ آیا می توانیم این ذرات را در آزمایشگاه شناسایی کنیم؟ آیا ذرات ناشناخته ی دیگری در طبیعت وجود دارد؟ چهار نیروی شناخته شده در طبیعت وجود دارد. آیا این نیروها جنبه هایی از یک نیروی یکپارچه هستند؟ آیا نیروهای غیر قابل پیشبینی جدیدی نیز وجود دارد؟ هم ماده و هم پادماده در بیگ بنگ به وجود آمدند، اما امروزه جهانمان فقط از ماده تشکیل شده است. چرا؟ چرا انبساط جهان به سرعت پیش می رود؟
دانشمندان در 6 الی 15 مرداد 1392 (28 جولای الی 6 آگوست 2013) در دانشگاه مینه سوتا در حین مطالعه ی تابستانی انجمن اسنومس 2013 ( Snowmass 2013) که دستاوردی در میان یک سری از ملاقات های سال گذشته بود، در مورد آن پرسش ها و همچنین پرسش های دیگر بحث کردند. آنها با شناسایی جالب ترین و پویاترین پرسش ها در مورد فیزیک ذرات و با ارائه ی چشم اندازی در مورد کار تحقیقاتی لازم برای پاسخ به آنها، کارشان را به اتمام رساندند. مطالعه ی تابستانی که پاییز امسال منتشر می شود، اهمیت علمی هر پرسش و ابزارات علمی لازم برای جستجوی آنها را با جزئیات توضیح می دهد. جاناتان روزنر (  Jonathan Rosner)، رئیس انجمن فیزیک آمریکا، بخش ذرات و رشته ها بیان کرد: «در رشته ی فیزیک ذرات، انرژی و ایده های زیادی وجود دارد. در طول 12 ماه،  بوزون هیگز را کشف کردیم و به اکتشافات جدیدی در مورد رفتار نوترینوها دست یافتیم. واضح است که چیزهای بیشتری برای اکتشاف وجود دارد. کمتر از 5 درصد از ماده و انرژی در جهان را درک می کنیم. چه آزمایشاتی می توانند به توسعه ی دانشمان در بیست سال آینده کمک کنند؟»به طور قابل توجهی، گزارش نهایی سامر استادی ( Summer Study )، ایده های نسل بعدی دانشمندانی را بازتاب می دهد که در خدمت فیزیک ذره ای هستند. این گزارش شامل نتایج بررسی دانشجویان فارغ التحصیل، محققان فوق دکتری و دانشمندان جوان در این رشته خواهد بود.

feature-size_Dark-Matter-Map

ابرهای آبی رنگ شبح مانند در مرکز خوشه ی کهکشانی آبل 1689 در عکس فوق نشان می دهد که دانشمندان تصور می کنند ماده ی تاریک در کجا قرار دارد. آبل 1689 منزلگاه 1000 کهکشان و تریلیون ها ستاره است. هم کهکشان های قابل مشاهده و هم ماده ی تاریک به کشش گرانشی در یک خوشه اضافه می شوند. این نیروهای کششی مثل یک لنز عمل می کنند و وقتی نور از خوشه ای مثل آبل 1689 عبور می کند، خم می شود (می شکند). (فکر کنید نور وقتی از لیوانی خالی یا استخر آب عبور می کند دچار چه تغییراتی می شود.)

منبع: http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/08/beyond-the-higgs-boson

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. در نظریه ریسمان گفته می شود که ابعاد اضافی دیگر به علت فشردگی و بسیار کوچک بودن قابل مشاهده نیست
    یک سوال: آیا نمی توان گفت ابعاد دیگری وجود دارند که به علت بسیار بزرگ بودن قابل مشاهده نیست؟
    ! نظر خودم(جسورانه)

  2. یک سوال ما فرض کنیم در عممیق ترین جای اقیانوس قرارداریم. آنوقت حتی کوچکترین نوری به ما نمیرسد. دلیل اش به طور ساده غلیظ تر شدن آنچه که نور درونش عبور میکند. حالا این مسئله قابل تعمیم به ماده تاریک نیست؟

    1. به نظر من قابل تعمیم نیست.چون اجزای تشکیل دهنده ی آب دریا بر ما معلومه،ولی ما نمیدونیم ماده ی تاریک از چه چیزی تشکیل شده.در ضمن ما میتونیم نور کهکشانهایی که از ما میلیون ها و حتی ملیاردها سال نوری فاصله دارند مشاهده کنیم.پس اگه مثل آب دریا بود نور آنها نباید به ما میرسید.پس نتیجه میگیریم که قابل تعمیم نیست.