بیگ بنگ: کهکشان بیضوی شکل NGC 4889 یکی از درخشان ترین و بزرگترین کهکشان ها در خوشه ی کما است، که به ظاهر نسبتا عادی و غیر فعال است. با این حال، ستاره شناسان از کشف یکی از بزرگترین سیاهچاله ها در مرکز این کهکشان خبر دادند.

تصویری از کهکشانNGC 4889 که میزبان یک سیاهچاله ی کلان جرم است.
تصویری از کهکشانNGC 4889 که میزبان یک سیاهچاله ی کلان جرم است.

به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان که حدود 300 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، در مرکز خود سیاهچاله ی کلان جرمی* دارد که دارای افق رویدادی – سطحی از سیاهچاله که در آن حتی نور هم نمی تواند از چنگال گرانشی سیاهچاله فرار کند-با قطر حدود 130 میلیارد کیلومتر است. چنین قطری نزدیک به 15 برابر قطر مدار سیاره نپتون به دور خورشید است. سیاهچاله‌ این کهکشان با جرمی 21 میلیارد برابر خورشید، در نوع خود رکوردشکن محسوب می‌شود. در مقایسه، سیاهچاله کهکشان راه شیری از جرمی در حدود چهار میلیون برابر خورشید و افق رویدادی به اندازه یک پنجم مدار سیاره عطارد برخوردار است.

به گفته ی اخترشناسان سیاهچاله این کهکشان عظیم در حال حاضر مرحله بلعیدن ستاره و خوردن ماده را گذرانده است. در واقع، کهکشان میزبان، از چنان آرامشی برخوردار است که ستارگان در آن مجددا شروع به شکل‌گیری کرده و به آرامی در محیط اطراف گردش می‌کنند. محققان معتقدند، کهکشان NGC 4889 با توجه به انتشار انرژی که هزار برابر بیشتر از کهکشان راه شیری است به عنوان یک اختروش طبقه بندی می شود.

ngc4889

این سیاهچاله عظیم اکنون در حالت خواب قرار دارد زیرا هیچ ماده دیگری برای تغذیه در دیسک رشد چرخان آن باقی نمانده و منتظر وعده غذایی آسمانی بعدی خود است. ستاره‌شناسان از ابزارهای روی رصدخانه کک II و همچنین تلسکوپ شمال جمینی برای مشاهده غیرمستقیم جرم سیاهچاله استفاده کردند. آن‌ها سرعت حرکت ستارگان را در اطراف مرکز کهکشان اندازه‌گیری کردند که جرم بسیار بزرگ سیاهچاله را آشکار می‌سازد.

*سیاهچاله کلان جرم، بزرگترین نوع سیاهچاله در کهکشان ها است که گمان می رود در مرکز تقریبا همه کهکشان ها از جمله کهکشان راه شیری وجود دارد که دارای جرمی معادل صدهاهزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید ما هستند. این سیاهچاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاهچاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: spacetelescope.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه