اخترشناسانی که سحابی روزت یعنی ابر عظیمی از گاز و غبار با  فاصله ی 4600 سال نوری از زمین در صورت فلکی تک شاخ را مشاهده کرده اند، متوجه شده اند که ابرهای کوچک، گرد و تیره که به گلوبلوت ( globulettes )  معروف هستند، دارای خصوصیات مناسبی برای تشکیل سیارات شناور بدون ستاره ی مادر هستند.

130820083649-large

به گزارش بیگ بنگ، مشاهدات جدید که با استفاده از تلسکوپ های دانشگاه فناوری چالمرز انجام شد، نشان می دهد که تمام سیارات شناور از منظومه های سیاره ای موجود خارج نشده اند. آنها همچنین می توانند به طور آزادانه تولید شوند. این مطالعه حاکی است، ابرهای کوچک در سحابی روزت با سرعت تقریبأ 80000 کیلومتر در ساعت به سمت بیرون در حال حرکتند.

گوستا گاهم ( Gösta Gahm )، اخترشناس دانشگاه استکهلم و مسئول پروژه گفت: «سحابی روزت خانه ی بیش از صدها ابر کوچک است – آنها را گلوبرت (globulettes )  می نامیده، این ابرها بسیار کوچک هستند و طول آنها 50 برابر کوچکتر از فاصله ی بین خورشید و نپتون است. قبلأ قادر بودیم برآورد کنیم که بیشتر آنها از جرم سیارات هستند و جرم آنها 13 برابر کمتر از جرم مشتری است. اکنون اندازه گیری های معتبرتری از جرم و چگالی تعداد بسیار زیادی از این اشیاء داریم و سرعت حرکت آنها نسبت به محیطشان را به طور دقیق اندازه گیری کرده ایم.»

6a00d8341bf7f753ef01901edff5c4970b

تحقیق قبلی نشان داد که ممکن است 200 میلیارد سیاره ی شناور در کهکشانمان یعنی کهکشان راه شیری وجود داشته باشد. تاکنون دانشمندان معتقد بوده اند که چنین «سیارات سرکشی» که دور خورشیدشان نمی چرخند می بایست از منظومه ی سیارات موجود خارج شده باشند. مشاهدات جدید از ابرهای کوچک و تیره در فضا احتمال دیگری را نشان می دهد: برخی از سیارات شناور به خودی خود تشکیل شدند. این گروه، مشاهدات مربوط به امواج رادیویی را با استفاده از تلسکوپ 20 متری در رصد خانه ی فضایی Onsala  سوئد جمع آوری کردند، همچنین مشاهدات مربوط به امواج زیر میلی متری را در APEX شیلی و نور مادون قرمز را با تلسکوپ فناوری جدید (NTT) در رصدخانه لاسیلاESO در شیلی جمع آوری کردند.

اخترشناسان حدود 900 سیاره را می شناسند که دور ستاره های دیگر بجز خورشیدشان می چرخند، اما سیارات شناوری نیز کشف شده اند. برخی از این سیارات با استفاده از تکنیکی به نام میکرولنزیک کشف شده اند؛ در این تکنیک، سیاره زمانی کشف می شود که از جلوی یک ستاره عبور می کند و موقتأ باعث روشن تر شدن آن ستاره می شود. این اثر را نظریه ی نسبیت عام اینشتین پیشبینی کرده، یعنی نور ستاره با عبور سیاره از جلوی آن خم (شکسته) می شود که به اصطلاح لنز گرانشی نامیده می شود. دانشمندان برآورد کرده اند که تعداد سیارات شناور در کهکشانمان احتمالأ بیش از 200 میلیارد است.

منبع: http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/08/200-billion-free-floating-starless-planets-roam-the-milky-way.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام . وقت بخیر …
    حدود 2 ماهی میشه به سایتتون سر میزنم وب کم نظیری دارین . |

    SefiMeshki.IR دانشنامه ستاره شناسی | سفید مشکی
    وبسایت ماست ؛ می خواستم بدونم اگه مایل باشید جهت تبادل بنر و همکاری با ما در ارتباط باشین …
    یک سری طرح هایی در دست بررسی داریم ، خوشحال میشیم با وب شما همکاری داشته باشیم.

    متشکر | منتظرتونیم ….