بیگ بنگ: اخترشناسان برای نخستین‌ بار مرکز کهکشان راه‌ شیری و بخش وسیعی از آسمان شب زمین را در قالب نقشه‌ای با کیفیت و با جزئیات بالا به نمایش گذاشتند. نقشه کهکشان راه ‌شیری شامل مناطق اصلی مانند مرکز کهکشان با طول موج زیر یک میلیمتر و بخشی از طیف نوری بین محدوده فروسرخ و امواج رادیویی است.

56cf22d21500002b000b0aefوقتی که شب‌ها به آسمان نگاه می‌ کنید، تنها ذراتی ناچیز از آنچه در حقیقت در پیش روی شما قرار گرفته‌است را مشاهده می‌کنید، زیرا آلودگی‌های نوری و جوی مانع از آن می‌شود تا واقعیت آسمان خود را به زمینیان نشان دهد. رصد‌خانه جنوبی اروپا در شیلی توانسته از ميان غبار و نورهاي مزاحم آسمان، چهره حقيقي كهكشان راه شيري را به تصوير بكشد. اخترشناسان در اين رصد‌خانه با تكميل پروژه ATLASGAL توانستند كامل‌ترين تصوير ممكن از كهكشان راه‌شيري را ارائه دهند،‌ تصويري كه چهار برابر بزرگتر از تصاويري است كه پيش از اين از كهكشان به ثبت رسيده بودند.

تصوير جديد توسط تلسكوپ APEX كه در ارتفاع 5100 متري از سطح دريا در منطقه آتاكاماي شيلي واقع شده‌ ثبت شده‌ است. اين تصوير علاوه براينكه بسيار خيره‌كننده است، منطقه‌اي به طول 140 درجه و به پهناي سه درجه را پوشش مي‌دهد و اطلاعات مربوط به آن در 70 مقاله متفاوت تشريح خواهند‌ شد. اين تصوير همچنين اولين تصويري است كه در آن صفحه كيهاني، جايي كه بيشترين بخش جرم كهكشان در طول موج زير-ميليمتري در آن واقع شده‌ است، و به اخترشناسان امكان مي‌دهد تا از ابرهاي گازي و غباري در دماي كمي بالاتر از صفر مطلق عكسبرداري كنند،‌ ثبت شده‌ است.

image_3654_1e-ATLASGALمحققان براي ثبت اين تصوير از مجموعه‌اي از ابزارهاي فوق حساس از قبيل دوربين بزرگ بلومتر يا LABOCA كه تشعشعات دريافتي را براساس افزايش ناچيز دماي ناشي از اين تشعشعات محاسبه مي‌كند و مي‌تواند تابش‌هاي رشته‌هاي تاريك و سرد غبارهاي كيهاني كه نورهاي كهكشاني را مسدود مي‌كنند را رديابي كند، استفاده كرده‌اند. نتايج به دست آمده به واسطه اطلاعاتي كه با استفاده از ماهواره پلانك آژانس فضايي اروپا جمع‌آوري شده‌ بودند،‌تكميل شدند و به اين شكل امكان اسكن بخشي بزرگتر از آسمان فراهم آمد. جزئیات بیشتر موقعیت و نقشه ها را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

از آنجايي كه در اين تصوير ابرهاي گازي به شدت متراكم نيز ثبت شده‌اند، مي‌توان در آن مناطق شكل‌گيري ستاره‌ها را نيز مشاهده كرد و در كنار تمامي اينها، جالب‌ترين موضوع درباره نگاه كردن به چنين تصويري دانستن اين موضوع است كه بخش زيادي از اين تصوير به گذشته‌هاي دور تعلق دارد و تصويري كه از ذرات درخشان در اين تصوير مي‌بينيد،‌ به گذشته‌هاي آنها تعلق دارد. از اين رو ممكن است آنچه در اين تصوير ديده مي‌شود،‌ اكنون ديگر وجود نداشته باشد.

صرفنظر از اینکه پروژه ATLASGAL تصاویر قدیمی یا جدید از کهکشان را در اختیار می گذارد، این پروژه امکان مطالعه عملکرد و جنس مواد تشکیل دهنده کهکشان را برای تمام محققان فراهم می کند. برای مشاهده ی تصویر اصلی می توانید به اینجا مراجعه کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: techtimes.com , sciencealert.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.