بیگ بنگ: ژنوم مجموعه ی کامل دستورالعمل های ژنتیکی هر موجود زنده میباشد، هر ژنوم حاوی تمام اطلاعات لازم برای ساخته شدن، رشد و گسترش یافتن موجود زنده است.

yourgenome01به گزارش بیگ بنگ، بدن ما از میلیون ها سلول ساخته شده است. چیزی در حدود 100,000,000,000,000 سلول که هر کدام دستورالعمل های خاص خود برای ساخته شدن ما را دارند. این مجموعه از دستورالعمل ها، به عنوان ژنوم ما شناخته می شوند و از DNA ساخته شده اند. برای مثال هر سلول در بدن، مانند یک سلول پوستی یا یک سلول کبد، شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها هستند.

دستورالعمل هایی که در ژنوم ما هستند، از DNA تشکیل شده اند. در میان DNA یک کد شیمیایی خاص که سلامتی، رشد و نمو ما را جهت دهی میکند، وجود دارد. این کد بر اساس چهار باز نوکلئوتیدی که DNA را میسازند تعیین شده؛ آدنین( A)، سیتوزین(C)، گوانین(G) و تیمین(T). دی ان ای ساختار مارپیچی دوگانه ای دارد. رشته های تکی DNA به صورت مستقل در هم پیچیده و ساختاری به نام کروموزوم را ایجاد میکنند. کروموزوم ساختار رشته مانندی است که درون سلول های ما قرار داشته و از مولکول DNA طویلی که دور یک داربست پروتئینی پیچیده شده، ساخته شده است.

انسان ها 23 جفت کروموزوم دارند، بقیه موجودات هم کروموزوم دارند که البته بیشتر کروموزوم های باکتریایی به صورت حلقه هایی از DNA هستند. کروموزوم های شما در ناحیه ای به نام هسته درون هر سلول قرار دارند. هسته ساختاری است که در مرکز همه سلول های یوکاریوتی موجود میباشد. این قسمت حامل ژنوم ها بوده و مثل یک اتاق کنترل کننده برای سلول عمل میکند. در میان کروموزوم های ما قسمت هایی از DNA بنام “شکل ژنوم”(Formgene) هستند. در حقیقت Formgene قسمتی پروتئینی از DNA در بین ژنوم است، که اطلاعات را برای ساخت مولکول ها، حمل میکند.

این اطلاعات متشکل از دستورالعمل هایی برای مشخصات هر فرد مثل رنگ چشم یا مو و… میباشند. در انسانها و بقیه موجودات زنده ی پیچیده، ژن ها به دو قسمت کد شونده(اگزون ها) و آنهایی که کد نمیشوند (اینترونها) تقسیم می شوند. این قسمت ها به بعضی از ژن ها امکان ساخت بیش از یک نوع پروتئین را می دهند. ژنها ویژگی های مختلف را مثل قد و رنگ چشم ها و … تعیین میکنند. همه موجودات زنده یک “ژنوم منحصر به فرد” دارند، ژنوم منحصر به فرد(uniquegenome) مجموعه ی کاملی از دستورالعمل های ژنتیکی یک موجود میباشد. ژنوم انسان از سه میلیارد و دویست میلیون جفت باز DNA تشکیل شده ولی بقیه موجودات سایز متفاوتی از ژنوم را دارند.

map_dna_yourgenomeاگر سه میلیارد و دویست میلیون حرف ژنوم شما را پرینت بگیریم: یک حجم بزرگی از کتاب ها به ارتفاع 61 متر را پر میکند. البته اگر برای خواندن هر حرف یک ثانیه طول بکشد و ما بیست و چهار ساعته پشت سر هم به خواندن ادامه دهیم، یک قرن طول میکشد تا آنرا به اتمام برسانیم. همچنین این ژنوم 3000 کیلومتر طول خواهد داشت که این در حدود فاصله میان لندن تا جزایر قناری یا نیویورک تا مانوس در برزیل خواهد بود.

ترجمه: سلما قیومی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: yourgenome.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. سپاسگزار از اطلاعات کاربردی شما. اگر برای توضیحات از شکل هم استفاده شود به درک بیشتر مطالب کمک زیادی خواهد کرد.

  2. میتونم از دوستان یه سوال بپرسم؟ در کتاب درسی ما نوشته ژنوم هسته ای برابر است با 22 کرموزوم غیر جنسی+ X وY پس یعنی از هر جفت کرموزوم همتا یکی … ولی متن میگوید که کل ماده وراثتی هسته ژنوم اند.
    اگر فقط یکی از دو همتا و یکی از دو الل برای ژنوم در نظر بگیریم برای ساخت یک سلول (اطلاعات لازم) کافی نخواهد بود!!!!

    اگه میشه توضیح بدید…