بیگ بنگ: یک پژوهش جدید نشان داده که تعامل سیاره کوتوله پلوتو با طوفان‌های خورشیدی در منظومه شمسی منحصر به فرد است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این سیاره کوتوله در تعامل با طوفانهای خورشیدی، کمتر شبیه یک دنباله دار و بیشتر شبیه به سیاراتی بزرگ مانند مریخ یا ناهید است.

Plutoبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، طوفانهای خورشیدی، جریانی از ذرات یونی انرژی دار هستند که با سرعت مافوق صوت 160 میلیون کیلومتر در ساعت از طرف خورشید و در تمام جهات به فضا ساطع می‌شوند. دانشمندان با استفاده از داده‌های به دست آمده از فضاپیمای رباتیک افق های نو، موادی که از اتمسفر پلوتو ساطع می‌شود را بررسی کرده و نحوه تعامل آنها را با طوفانهای خورشیدی مورد مطالعه قرار دادند.

به اعتقاد آنها این نوع تعامل قبلا در هیچ کجای منظومه شمسی مشاهده نشده است. آنها بر این باورند که هم اکنون گنجینه ای ارزشمند از داده‌های مربوط به تعامل اتمسفر این سیاره کوتوله با طوفانهای خورشیدی دارند. پیش از این، بسیاری از محققان بر این باور بودند که پلوتو در برخورد با طوفانهای خورشیدی رفتاری شبیه به یک دنباله‌دار دارد اما اکنون داده‌های به دست آمده فرضیه‌های پیشین را نقض می‌کند.

image-2از آنجایی که این سیاره کوتوله فاصله زیادی تا خورشید دارد، دانشمندان بر این باورند که نیروی گرانش پلوتو برای نگهداری یون‌های سنگین در جو طولانی خود، به اندازه کافی قوی نیست. این سیاره کوتوله نیز مانند زمین دارای یک دنباله یونی طولانی است که در مسیر باد و در حدود 118 هزار و 700 کیلومتر، با یون های سنگین از جو و با ساختار قابل توجه امتداد یافته است. یافته های این پژوهش در مجله Geophysical Research-Space Physics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: astronomy.com , phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.