بیگ بنگ: محققان دانشگاه استنفورد با تزریق سلول های بنیادین، بخش آسیب دیده مغز مبتلایان به سکته مغزی را که فلج شده بودند، ترمیم کردند. افرادی که به خاطر سکته مغزی فلج شده اند و گمان می رود که باید برای همیشه از ویلچر استفاده کنند، از این پس به واسطه تازه ترین پیشرفت حاصل شده، با تزریق سلول بنیادین به بخش آسیب دیده مغز درمان می شوند.

stroke_1-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، براساس این گزارش، 18 بیماری که به پزشکان اجازه داده بودند جمجمه آنها را سوراخ و سلول های بنیادین را به بخش آسیب دیده مغزشان تزریق کنند، به طور چشمگیری بهبود یافته اند. این بیماران شش ماه تا سه سال قبل دچار سکته مغزی شده بودند و براساس باور سنتی پزشکان، مغز آنها پس از گذشت شش ماه، قابلیت احیا نداشت. در این روش، مغز بزرگسالان به مغز نوزاد تبدیل می شود بنابر این می تواند خود را بازسازی کند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، معتقد هستند که این روش درمان می تواند در سایر بیماری های عصبی مانند آلزایم و پارکینسون موثر باشد. پروفسور ‘گری استاینبرگ’ استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه استنفورد گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به سکته مغزی مزمن به طور چشمگیر و بهت اوری بهبود یافتند. وی افزود: این مطالعه نظریه قبلی را که براساس آن، عوارض سکته مغزی پس از شش ماه به واسطه از بین رفتن مدارهای مغزی و یا شدت آسیب بهبود نمی یابند، تغییر می دهد. پر واضح این که مدارهای مغز با این روش احیاء می شوند و ما هنوز مشغول بررسی علت آن هستیم.

103687567-GettyImages-485852374.1910x1000به گفته پروفسور استاینبرگ، به مفهوم ساده، پیوند سلول های بنیادین، مغز بزرگسال را به یک نئوناتال مغز نوزاد تبدیل می کند که پس از سکته مغزی یا سایر جراحات بخوبی بهبود می یابد. بیماران داوطلب در این آزمایش، مبتلا به سکته مغزی ایسکیمیک بودند که در آن، یک لخته خون مانع از رسیدن جریان خون به مغز و در نتیجه موجب مرگ سلول مغز می شود. در جریان تحقیق، حفره کوچکی در جمجمه و بالای ناحیه آسیب دیده ایجاد و سلول های بنیادین SH623 در چندین نقطه اطراف لبه اسیب دیده تزریق شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در journal Stroke منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: telegraph.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. باسلام خدمت شما لطفا مراراهنمایی .کنید من سه سال پیش دچارسکته مغزی شدم والان هم مشکل راه رفتن دارم وهم مشکل حرف زدن وچندمشکل دیگرایا دانشگاه استانفورد مرابرای تزریق سلول بنیادی قبول میکنه حتی حاظرم من رابعنوان ازمایش هرکاری که صلاح میدانندانجام دهندحتی ازمایشات انها هم موجب مرگ منهم بشودرضایت دارم لطفا بمن جواب بدهیدسپاسگزارم ضمنا من درامریکاهستم درمریلند