بیگ بنگ: یک تیم از ستاره شناسان وجود یک سیاره جوان را تنها با عمر یازده میلیون سال که در فاصله بسیار نزدیک به دور ستاره اش می چرخد با دوره ی چرخش 5.4 روزه، تایید کردند. اندازه ی این سیاره حداقل 5 برابر زمین است و یک ابر نپتون محسوب می شود.

K2-33b-artwork_2400x13500به گزارش بیگ بنگ، این کشف بینش منحصر به فردی از منشا شکل گیری سیستم های سیاره ای به ارمغان می آورد. یک پازل محتمل درباره ی سیارات فراخورشیدی رایج بودن فاصله چرخش نزدیک آنها به ستاره مادری اشان میباشد. طبق یک سناریو این سیارات در حلقه گرم و درونی دیسک ستاره ای متولد و پرورش یافته اند. سناریوهای دیگر بر این اساس هدف گذاری شده که منشا این سیارات در مناطق سردتر در فواصل فرای مدار زمین قرار دارند، در واقع آنها به درون ناحیه سکونتشان مهاجرت کرده اند و با تعامل دیسک پیش ستاره ای با سیارات دیگر به درون سیستم ستاره ای کشیده شده‌اند.
این سناریو ها می تواند با مشاهدات ناشی از جست و جوی سیارات جوان و مطالعۀ نحوه ی چرخش آنها قابل آزمون باشد. اگر جمعیت نزدیکی از این سیارات در یک جا شکل گرفته باشند و از طریق تعاملات با دیسک های طبیعی مهاجرت کرده باشند، فواصل نهایی آنها باید با سیارات جوان پر شده باشد. برای توضیح مهاجرات سیارات به قسمت های داخلی، تعامل با دیسک های ستاره ای یا ستاره ها در بازه های زمانی بسیار طولانی می تواند، تاثیر گذار باشد.
سیاره تازه کشف شده به دور ستاره ی K2-33 با یازده میلیون سال می چرخد که یکی از بهترین سیاره های جوان شناخته شده است. ستاره‌شناسان دو نظریه را برای شکل گیری این سیاره مطرح کرده‌اند: سیاره K۲-۳۳b طی چند صد هزار سال به جایگاه کنونی‌اش مهاجرت کرده یا اینکه دقیقا در همین جا متولد شده است. اگر نظریه دوم صحت داشته باشد، می‌تواند احتمالات جدیدی را در مورد شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر ارائه کند.
K2-33b-diagram_2147x1208“آندرو مان” از دانشگاه آستین تگزاس شیفته نتایج این مطالعات شده، زیرا چگونگی و زمان رسیدن سیاراتی که در نزدیکی ستاره شان می چرخند و شعاع چرخش بر شکل گیری لایه خارجی بر سیارات زمین مانند تاثیر گذار است. او بر این باور است که اگر سیاره ی نپتون یا مشتری به منطقه ی داخلی منظومه ی شمسی مهاجرت کرده بودند، بعید بود که سیارات زمین مانند و سنگی شکل می گرفتند.
سیاره K2-33b اولین سیستم سیاره ای است که با داده های ماموریت k2 تلسکوپ فضایی کپلر ناسا تجزیه، تحلیل و کشف شده است. این تیم برای بررسی‌های بعدی از رصدخانه کک در هاوایی کمک گرفت. این تیم یک مجموعه گسترده و پیگیر از مطالعات را انجام داد، زیرا مطالعه ی ستاره های جوان سخت تر از ستاره های پیر است. ستاره های جوان توسط گرد و غبارهایی احاطه شده اند که سیاره را شکل می دهد؛ دانشمندان برای غلبه بر این مشکل از سیگنال های انتقالی ِ عبور سیاره از مقابل سیاره استفاده می کنند. زمانی که یک سیاره فراخورشیدی از برابر ستاره ی میزبانش عبور می‌کند، درخشش ستاره به میزان بسیار کمی کاهش می‌یابد که همین برای تلسکوپ کپلر به منظور شکار سیاره کافی است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.