بیگ بنگ: پژوهشگران علم ژنتیک می‌گویند برخلاف آنچه که تاکنون فرض می‌شد، چهار گونه کاملا متفاوت از زرافه‌ها در قاره آفریقا وجود دارد. به عبارت دیگر زرافه‌ها همه از یک گونه و یکسان نیستند. از این چهار گونه، میزان جمیعت دو گروه در حد نگران‌ کننده‌ای کم شده است.

1-geneticanalyبه تازگی گزارش جامعی از تحلیل داده‌های ژنتیکی بر روی ۱۹۰ زرافه در سراسر قاره آفریقا منتشر شد. داده‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که چهار گونه مختلف زرافه، که در طبیعت با هم آمیزشی هم نداشته‌اند، در بخش‌های مختلف قاره آفریقا زندگی می‌کنند. جولیان فنسی، یکی از مسئولان حفظ محیط زیست زرافه‌ها، در نامیبیا می‌گوید که این یافته‌‌ها آنها را بسیار شگفت‌زده کرده است. در کنار تفاوت‌های ژنتیکی، پژوهشگران موفق به شناسایی تفاوت‌های دیگری میان این چهار گروه از جمله شکل بدن، رنگ‌ و همینطور الگوی شکل‌های روی پوست آنها شده‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند که تفاوت‌های ژنتیکی بین این چهار گروه قابل مقایسه با تفاوت‌های بین خرس قطبی و خرس قهوه‌ای است. تاکنون تنها یک گونه جانوری به اسم زرافه شناخته می‌شد.اما بر اساس این تحقیق تازه، چهار گونه این جانور به نام‌های زرافه‌ جنوبی، (با جمیعتی برابر با ۵۲ هزار راس)، زرافه ماسایی (با جمیعتی برابر با ۳۲ و ۵۰۰ راس)، زرافه سومالی (با جمیعتی برابر با ۸ هزار و هفتصد راس، و زرافه شمالی (با جمیعیتی برابر با ۴ هزار و ۷۵۰ راس) شناخته می‌شوند.

2-geneticanalyفنسی می‌گوید که با این یافته‌های تازه امیدوارند که بتوانند تلاش بیشتری برای حفظ گونه‌های مختلف این جانور انجام دهند. با آنکه جمیعت زرافه‌ها به طرز نگران‌کننده‌ای رو به کاهش است، اما این گونه جانوری هنوز در فهرست جانوران رو به انقراض یا در خطر انقراض قرار ندارد. در سه دهه گذشته تعداد زرافه‌ها از ۱۵۰ هزار راس به ۱۰۰ هزار راس کاهش یافته است. اما یافته‌های در خصوص جمیعت بسیار کم زرافه‌های شمالی و زرافه‌های سومالی، آنها را در رده پستانداران رو به انقراض قرار می‌دهد. یک زرافه‌ بالغ بیش از ۵ و نیم متر طول دارد. رنگ پوست آنها سفید شیری رنگ یا زرد است که بر روی آن دانه‌های قهوه‌ای رنگی دیده می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Current Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.