بیگ بنگ: آکادمی نوبل سوئد برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۱۶ را اعلام کرد. یوشینوری اُسومی “برای کشف مکانیسم خودخواری (اتوفاژی)” برنده جایزه ۹۳۰ هزار دلاری شد.

la-1475492933-snap-photoبه گزارش BBC، بنا به تعریف موسسه کارولینسکا، اتوفاژی “اساس تخریب و بازیافت اجزاء سلول” است. کمیته نوبل کشف پروفسور اسومی را از این جهت حائز اهمیت دانست که به “شناخت بسیاری از روندهای سلولی مثل جهش ژنتیکی و عفونت‌هایی که می‌توانند بیماری‌های مختلفی مثل پارکینسون، دیابت، سرطان و بیماری‌های سلسله اعصاب ایجاد کنند” کمک کرده است. اتوفاژی که از دهه ۱۹۶۰ شناخته شده است؛ بدین معنی است که سلول اجزای خود را در غشایی بسته‌بندی کرده، بعد این مجموعه با مرکز بازیافت سلول (لایزوزوم) در می‌آمیزد تا آنزیم‌های لایزوزوم، مواد مورد نظر را تخریب کنند.

پروفسور ۷۱ ساله ژاپنی گروهی از ژنها را شناسایی کرد که اتوفاژی در مخمر نان کنترل می‌کردند و بعد نشان داد مکانیسم مشابهی هم در سلول‌های انسان وجود دارد. با اینکه ممکن است به نظر برسد اتوفاژی روندی مخرب است اما این مکانیسم طبیعی دفاع سلول است. در مواقعی که مواد غذایی به اندازه کافی به سلول نمی‌رسد یا اینکه سلول باید عوامل مهاجم مثل باکتری و ویروس را تخریب کند، اتوفاژی برای زدودن مواد زائد و کاهش مصرف سلول ضروری است.

nobelعلاوه بر این سلول مواد زائدی را که خود تولید کرده یا اجزایی را که پیر شده‌اند به این ترتیب تخریب کرده و از مواد اولیه آنها برای تولید اجزا و مواد جدید استفاده می‌کند.
دانشمندان بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان و دمانس را محصول اختلال در روند اتوفاژی سلول می‌دانند. کشف پروفسور اسومی که در دهه ۹۰ میلادی صورت گرفت به توصیف کمیته نوبل “پارادیم تحقیقات را تغییر داد” و به برکت آن “روندهای فیزیولوژیک برای تخریب و بازیافت اجزای سلول” شناخته شدند.

بنا به وصیت آلفرد نوبل موسسه کارولینسکای استکهلم مسئول انتخاب و اهدای جوایز نوبل پزشکی است. سیاست کمیته نوبل این است که نام نامزدها را اعلام نمی‌کند اما برای نوبل پزشکی امسال بیش از ۲۷۰ دانشمند نامزد دریافت معترترین جایزه پزشکی دنیا بودند. این ۱۰۷‌امین جایزه نوبل پزشکی است که اولین بار در سال ۱۹۰۱ به امیل فون بهرینگ برای کشف واکسن دیفتری اهدا شد. برندگان سال گذشته سه دانشمندی بودند که برای یافتن درمانی جدید برای مالاریا و بیماریهای حاره‌ای برنده این جایزه شدند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.