بیگ بنگ: معمولا انتخاب چیزی محسوب می شود که به عملی منجر شود، اما چگونه در مغز این انتخاب ها صورت می پذیرد؟ ظاهرا ما از بین گزینه هایی فقط یکی را انتخاب می کنیم.

4555به گزارش بیگ بنگ، به عنوان مثال، هنگام نزدیک شدن به چراغ راهنمایی زرد، ما نیاز داریم تا انتخاب کنیم یا قوانین را بشکنیم و یا به ماشین سرعت دهیم. در مرحله بعد، پاسخ حرکتی مناسب انتخاب شده و انجام می شود، در این مورد حرکت پا به سمت چپ یا به سمت راست است. به طور کلی، فرض بر این است که مناطق جداگانه مغز مسئول این مراحل است. یعنی قشر حرکتی مغز، در نهایت بدون هیچ تاثیرپذیری ِ انتخاب اصلی را انجام می دهد.

دو دانشمندان علوم اعصاب آلمانی بنام های، آنا آنتونیا پیپ و مارکوس سیگل رهبر گروه تحقیقاتی مرکز ورنر ریشاختبرای علوم اعصاب یکپارچه(CIN) و مرکز MEG، شواهدی را مبنی بر چالش بخش بصری مغز بین مرحله «تصمیم گیری» و «پاسخ» در تصمیم گیری پیدا کردند. در حالی که ضبط فعالیت مغز با استفاده از دستگاه مگنتون سلفوگرافی(magnetoencephalography) برای نظارت بر فعالیت در مناطق حرکتی انجام می شود، این دو محقق 20 انسان را تحت تصمیم گیری اینکه آیا میدان نقاط روی صفحه نمایش به آرامی با هم در حال حرکت است یا خیر، قرار دادند.

افراد می توانستند پاسخ “بله” یا “خیر” را با فشار دادن یک دکمه با دست چپ یا راست خود انتخاب کنند. نقشه برداری از انتخاب (بله / خیر) به واکنش (دکمه چپ/ راست) به طرز حیرت انگیزی، افراد شرکت کننده در آزمون در بیشتر زمان ها قادر به فشار دادن دکمه “درست” بودند، افراد هنوز هم تمایل شدیدی نسبت به تغییر پاسخ حرکتی نشان می دادند. به عبارت دیگر، آنها اغلب دکمه ای را فشار می دادند که آنها تاکنون قبل از دکمه اخیرشان امتحان نکرده بودند. این گرایش به کاستن از عملکرد کلی تصمیم گیری افراد تلقی شد.

brainدر داده ها، همبستگی عصبی این گرایش در قشر حرکتی مغز مشاهده شد. محققان نشان دادند که این تصمیم های حرکتی را می توان از وضعیت مناطق حرکتی مغز، حتی قبل از شکل گیری تصمیم آغازی، پیش بینی کرد. این فعالیت های حرکتی از پیش تصمیم گیری تا حد زیادی ناشی از باقی مانده های عصبی پاسخ حرکتی قبلی است. نحوه تغییر بین گزینه های افراد با چگونگی تلقی بقایای پاسخ قبلی در قشر حرکتی مغز که هنوز هم وجود دارد، قابل پیش بینی می شود. این نتایج نشان می دهد که وضعیت قشر حرکتی مغز حتی قبل از تصمیم گیری می تواند بر شکل گیری یک انتخاب تاثیر بگذارد.

این نتایج دیدگاه سنتی تصمیم گیری را به چالش کشید. بر اساس این دیدگاه، تصمیم گیری در قشر پرفرونتال و قشر فرونتو-جداری تشکیل می شود، مناطقی از مغز که با توابع “فوقانی” مغز در ارتباط هستند که برای حافظه و حل مسئله ضروری هستند. قشر حرکتی صرفا به عنوان ساختار اجرای رفتار دیده می شد که این مناطق قسمت بالاتر مغز هستند. بر خلاف این دیدگاه، یافته های این محققان نشان می دهد که قشر حرکتی مغز نقش مهمی نیز در اطلاع رسانی در رفتار مبتنی بر تصمیم گیری ایفا می کند.

آیا این به معنی راهی است که ما به محیط خود پاسخ می دهیم، اصلا موضوع انتخاب مطرح نیست؟ آیا فقط به طور تصادفی تصمیم می گیریم که چه کاری را انجام دهیم آن هم بر اساس اتفاقی که در حالت قشر حرکتی مغز ما رخ می دهد؟ آنا-آنتونیا پیپ، که داده ها را ثبت و تحلیل کرده، اینطور فکر نمی کند: « بله این اثر وجود دارد، اما من به هر وسیله ای آن را به سوال اراده آزاد پیوند نمی دهم! مناطق بالاتر مغز هنوز هم برای فرایند تصمیم گیری بسیار مهم هستند، اما اکنون می دانیم که مناطق حرکتی مغز می تواند چنین مقیاس هایی را شکل دهد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Nature Communications منتشر شده است.

ترجمه: سپیده محمدزاده / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه