بیگ بنگ: تصاویر به دست آمده از رصد‌خانه فضایی ناسا به حل کردن یکی از معماهای نجومی که از دهه ۱۹۴۰ ذهن دانشمندان را درگیر کرده‌است: چرا اتمسفر خارجی خورشید یا کرونای خورشیدی از سطح مرئی آن داغ‌تر است؟

most-beautiful-space-photos-and-wallpapers-121براساس گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، دماي سطح مرئي خورشيد درحدود 5500 درجه سانتيگراد است اما دماي كرونا دما 200 تا 500 برابر بيشتر است. اكنون براساس رصد‌هاي رصدخانه IRIS به اين نتيجه رسيده‌اند كه بخشي از دماي بالاي كرونا به واسطه بمب‌هاي حرارتي ايجاد مي‌شود كه ناشي از فوران‌هاي انرژي از دل ميدان‌هاي مغناطيسي هستند كه در موازات با كرونا قرار گرفته‌اند يا آن را قطع كرده‌اند. در واقع فعاليت‌هاي انفجاري ميدان‌هاي مغناطيسي در كروناي خورشيد باعث افزايش دماي آن مي‌شوند.

اين كشف همچنين مي‌تواند به اين پرسش كه آيا گرما به صورت يكنواخت به كرونا وارد مي‌شود پاسخ دهد. رصد‌خانه IRIS با تحليل منطقه انتقال خورشيدي، منطقه‌اي ميان سطح خورشيد و كروناي خورشيدي، مي‌تواند حركات گازهاي داغ را با دقتي بسيار بالا محاسبه كند. شعله‌هاي خورشيدي نيز در همين منطقه و به واسطه آزاد‌شدن انرژي و حرارت ايجاد مي‌شوند.

نتايج جديد مي‌تواند به دانشمندان كمك كند تا زمان آغاز توفان‌هاي خورشيدي را بهتر پيش‌بيني كنند،‌توفان‌هايي كه مي‌توانند اختلالات شديدي در زمين ايجاد كنند. IRIS ناسا كه از سال 2013 مانند يك عدسي بزرگ براي مطالعه روي حاشيه اتمسفر خورشيد به كار گرفته شده‌ است،‌ چشم‌اندازي بهتر را از آنچه در ميان فعاليت‌هاي خورشيدي رخ مي‌دهند،‌ در اختيار دانشمندان قرار داده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.