بیگ بنگ: اگر سرآغاز تاریخی نظریه‌ی کوانتومی را کشف «کوانتوم کنش» ماکس پلانک در دسامبر ۱۹۰۰ در نظر بگیریم، در زمان نگارش این کتاب، نظریه‌ی کوانتومی قدمتی ۱۱۰ ساله دارد.

bookنام اصلی: The quantum story: a history in 40 moments
سرگذشت کوانتوم: تاریخچه ای در 40 موقعیت
نوشته: جیم بگوت
ترجمه: محمدعلی جعفری
ناشر : مازیار
موضوع: فیزیک، کوانتوم
سال انتشار: 1395
تعداد صفحه: 370

چه بسا گمان کنید این زمان برای تسلط و فهم کامل معانی نظریه نزد فیزیکدانان کافی بوده باشد. زمانی کافی برای کنار آمدن با ایده‌های نظریه‌ی کوانتومی درباره‌ی تصادف و علیّت و سرشت واقعیت فیزیکی. اما با گذشت زمان، حیرت ما نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است. با اینکه کسی از طرزکار واقعی نظریه‌ی کوانتومی باخبر نیست، اما در کل تاریخ علم، قواعد کاربردش بی‌چون‌وچرا، و دقت و صحت پیش‌بینی‌هایش بی‌همتا بوده‌اند. هرچند هنوز بحث داغ نحوه‌ی تعبیر نظریه‌ی کوانتومی در جریان است، اما درباره‌ی صحت بنیادی آن اختلاف‌نظر وجود ندارد.

این کتاب گرامیداشت نظریه‌ای شگفت‌انگیز اما به‌کلی آزارنده، از زمان ولادتش در کوره‌های ساخت چینی‌آلات مورد استفاده در مطالعة تابش جسم سیاه در سال ۱۹۰۰ گرفته تا وعده‌ی فعال کردن رویدادهای کوانتومی جدید در برخورددهنده‌ی بزرگ هادرون واقع در سرن، حدود یک قرن بعد از تاریخ فوق است. این سرگذشت در چهل «موقعیت» مهمِ کشف حقیقت یا نقطه‌ی عطف در مسیر پیشرفت نظریه روایت می‌شود. موضوعات و فهرست کتاب را در این فایل PDF مشاهده کنید.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با درود…سپاس از سایت پربارتون…خواستم ببینم این کتاب بسیار هیجان انگیز و زیبا برای فروش آنلاین در آینده نزدیک در این سایت وجود داره؟

  2. با سلام و خسته نباشد از کجا میشود نسخه ترجیحا الکترونی این کتاب را خرید و یا تهیه کرد؟