بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از کهکشان مرموز IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ دیده شده را ثبت کرده‌ است، کهکشانی که مانند یک لیزر بزرگ کیهانی عمل می‌کند.

اين كهكشان به صورت مداوم و ثابت جرياني از تشعشات مايكروويو را به اطراف مي‌تاباند،‌ از اين رو به تشعشات ناشي از اين كهكشان مگاميزر گفته مي‌شود. مگامیزرها کهکشان‌هایی هستند که مانند یک لیزر بزرگ عمل کرده و به جای نور مرئی، تابش ریزموج منتشر می‌کنند. تلسکوپ فضایی هابل به تازگی توانسته تصویری از یکی از این اجرام به شدت درخشان ثبت کند.

این مگامیزر که IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ نام دارد، در فاصله ۳۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. این اجرام به شدت درخشان بوده و نور آنها ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از میزرهای عادی(Maser) است. ميزرها (تركيب دو واژه ليزر و مايكروويو) در همه‌ جاي کیهان، هرجايي كه ابرهاي مولكولي از غبار وجود داشته‌ باشد، تشعشعات مايكروويوي كه از ميان آن عبور مي‌كند تقويت شده و پرتوي كه از سوي ديگر ابر خارج مي‌شود را بهبود داده و متمركز مي‌كند.

تلسکوپ هابل با استفاده از دوربین پیشرفته خود برای پیمایش و همچنین دوربین نزدیک به مادون‌ قرمز و طیف‌سنج چند جسمی‌اش برای ثبت تصویر از این مگامیزر در دو طول موج استفاده کرده است. این دو رصد برای ایجاد این تصویر استفاده شده است. اين كهكشان نتيجه برخورد دو كهكشان ديگر است و در نتيجه داراي دو هسته‌ است كه هنوز درحال تركيب شدن هستند. اين دو هسته نزديك به 11 هزار سال نوري از هم فاصله دارند و در مقايسه، نزديك‌ترين ستاره همسايه زمين در فاصله 4.3 سال نوري قرار گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.