بیگ بنگ: یکی از شناخته شده ترین چهره های علم، زندگی و کار استیون هاوکینگ است که مردم را برای چند دهه مجذوب خود کرده است. در اینجا 10 واقعیت در مورد این دانشمند در تولد 75 سالگی اش ارائه شده است.

stephen-hawking1- هاوکینگ در 8 ژانویه سال 1942 در شهر آکسفورد به دنیا آمد و به عنوان فرزند ارشد از چهار خواهر و برادر در سنت آلباز بزرگ شد. پدرش یک محقق زیست شناس و مادرش محقق پزشکی بود. تاریخ تولدش همزمان با سیصدمین سالگرد فوت گالیله ی فیزیکدان میباشد.

2- در سال 1959 هاوکینگ در سن 17 سالگی تحصیلات دانشگاهی اش را در دانشگاه کالج آکسفورد آغاز کرد. اگر چه میخواست ریاضی بخواند که در آن دانشگاه موجود نبود ولی با این حال درجه اول افنخارات علوم طبیعی را کسب کرد.

3- هاوکینگ 12 مدرک افتخاری دارد، جایزه سی بی ای(آموزش مبتنی بر شایستگی) در سال 1982 به او اعطا شد، همکار انجمن سلطنتی است و عضو آکادمی ملی دانش در ایالات متحده نیز میباشد.

4- در سن 21 سالگی تشخیص داده شد که بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا لو گرینگ دارد. او یک پیشرفت آهسته و نادر از این بیماری را داراست که به صورت تدریجی وی را طی دهه ها فلج کرده است.

5- در سال 1985 در بیمارستان به علت ذات الریه بستری شد و نیاز ضروری به برش نای پیدا کرد که باعث آسیب دائمی به تارهای صوتی و حنجره اش شد. کیبورد الکترونیکی ترکیب کننده گفتار توسط دیوید میسون، متناسب با صندلی چرخدارش طراحی شد.

stephen_hawking6- او را بیشتر به خاطر کمک هایش در زمینه ی کیهان شناسی، نسبیت عام و گرانش کوانتومی و به خصوص در زمینه سیاهچاله ها می شناسند. هاوکینگ به همراه ریاضی-فیزیکدان انگلیسی راجر پنروز نشان داد که نظریه نسبیت عام اینشتین این مفهوم را می رساند که فضا و زمان شروعی در بیگ بنگ و پایانی در سیاهچاله ها دارد.

7- کتاب سال 1998 هاوکینگ، تاریچه ی مختصری از زمان، پرفروش ترین کتاب وی شد و بیش از ده میلیون نسخه در 20 سال فروخته شده است.

8- پس از 25 سال ازدواج و سه فرزند، استیون و جین هاوکینگ – جین وایلد سابق – در سال 1995 از هم جدا شدند و طلاق گرفتند. استیون با پرستارش، الین میسون ازدواج کرد.

9- هاوکینگ و دخترش لوسی با همکاری هم، کتاب کلیدهای مخفی جورج که کتابی علمی برای کودکان است را در سال 2007 منتشر کردند. این کتاب با خود سه دنباله نیز به همراه داشت.

10- او در سال 2009 مدال آزادی ِ ریاست جمهوری را از باراک اوباما دریافت کرد.

ترجمه: علی سالمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ibtimes.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه