بیگ بنگ: ناسا تا سال 2020 کاوشگر تصویردار سیاهچاله با نام IXPE را که قادر به تحقیق سریع محیطی بر روی اجرام بسیار بزرگ در کیهان است راه‌اندازی خواهد کرد.

تصویری هنری از تلسکوپ فضایی IXPE
تصویری هنری از تلسکوپ فضایی IXPE

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تلسکوپ فضایی IXPE برای درک بهتر از فیزیک سیاهچاله‌های فضایی، ستاره‌های نوترونی و دیگر پدیده‌ها با دمای بالا ساخته شده است. این کاوشگر شامل سه تلسکوپ با دوربین‌هایی به صورت مورب در مسیرهای خاص برای اندازه‌گیری پولاریزاسیون پرتوهای ایکس است. پرتوهای ایکس توسط گازهای بسیار داغ اطراف سیاهچاله‌ها ساطع می‌شوند که به دلیل دمای بالا قابل بررسی نیستند. ناسا اعلام کرد: این اطلاعات به دانشمندان برای درک بهتر در مورد محیط پرتلاطم اطراف ستارگان و سیاهچاله‌های بزرگ، ستاره‌های نوترونی و تپ اخترها کمک خواهد کرد.

57ddcad8c3618864198b4567پل هرتز متخصص اختر فیزیک ناسا اظهار کرد: این ابزار قابلیت زوم به سیاهچاله‌های عظیم و ستاره‌های نوترونی را دارد که با استفاده از آن پولاریزاسیون پرتوهای ایکس سیاهچاله‌ها را اندازه‌گیری خواهیم کرد، اما قادر به تصویربرداری مستقیم نخواهیم بود و با تحقیق در محیط اطراف آنها فیزیک مرموز این اشیا بررسی می‌شود. هزینه این پروژه 188 میلیون دلار برآورد شده است. این پروژه مربوط به مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل آلاباما است.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: seeker.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.