بیگ بنگ: کره‌ی ماه و چگونگی پیدایش آن دیرزمانیست که مایه‌ی شیفتگی و شگفتی دانشمندان بوده است. اکنون گروهی از پژوهشگران نظریه‌ی تازه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که بر پایه‌ی آن، ماهی که هر شب در آسمان می‌بینیم نخستین ماه زمین نبوده، بلکه واپسین ماه از دسته‌ای از ماه‌ها بوده که روزگاری به گرد زمین می‌چرخیدند.

برداشت یک هنرمند از برخوردی میان دو جرم سیاره‌ای که یک ماه را پدید خواهد آورد. در زمان این برخورد، یک ماه قدیمی‌تر نیز در مدار زمین وجود داشته.
برداشت یک هنرمند از برخوردی میان دو جرم سیاره‌ای که یک ماه را پدید خواهد آورد. در زمان این برخورد، یک ماه قدیمی‌تر نیز در مدار زمین وجود داشته.

این نظریه که از سوی پرفسور خاگای پرتز از تخنیون-بنیاد فناوری اسراییل، و پرفسور رالوکا روفو (نویسنده‌ی اصلی پژوهش) و اودد آهارونسون از بنیاد علمی وایزمن ارایه شده، برخلاف الگوواره‌ی رایج “برخورد بزرگ” است که می‌گوید ماه تنها جرمی بود که در پی “یک” برخورد سهمگین میان زمین و یک سیاره‌ی به اندازه‌ی مریخ پدید آمد. پروفسور پرتز می‌گوید: «بر پایه‌ی مدل ما، سیاره‌ی زمین در روزگار باستان میزبان چندین ماه بوده که هر یک از آنها در پی برخوردی متفاوت با پیش‌زمین (پیش‌سیاره‌ی زمین) ساخته شده بودند. احتمال می‌رود که این ماهک‌ها بعدها یا [از سامانه‌ی زمین] به بیرون پرتاب شدند، و یا با زمین یا با یکدیگر برخورد کرده و ماه هایی بزرگ‌تر را پدید آوردند.»

پژوهشگران برای بررسی شرایط برای پیدایش چنین ریزماه‌هایی، ۸۰۰ شبیه‌سازی از برخوردها با زمین را انجام دادند. این مدل تازه با شناخت کنونی دانشمندان از پیدایش “خود زمین” سازگاری دارد. زمین در واپسین گام‌های رشدش چندین برخورد سهمگین با اجرام دیگر را پشت سر گذاشت. هر یک از این برخوردها مواد بیشتری به پیش‌زمین افزودند تا این که به اندازه‌ی کنونی‌اش رسید. پروفسور پرتز می‌گوید: «به باور ما زمین در گذشته چندین ماه داشته است. بنابراین هنگامی که یک برخورد سهمگینِ ماه-ساز انجام می‌شد، یک ماه دیگر از پیش پدید آمده و حضور داشته است.»

این نگاره چگونگی پیدایش ماه بر پایه‌ی نظریه‌ی تازه را نشان می‌دهد. اجرامی به بزرگی کره‌ی ماه تا سیاره‌ی مریخ به زمین برخورد می‌کردند و قرص‌هایی آواری که به گرد زمین می‌چرخیدند به جا می‌گذاشتند. این آوارها "ماهک‌ها" را تشکیل می‌دادند و این ماهک‌ها هم در اثر نیروی کشندی از زمین دور می‌شدند تا سرانجام به فاصله‌ای به نام "شعاع هیل" می‌رسیدند. و در این نقطه‌ بود که روند برخورد و ادغام ماهک‌ها یا پرتاب شدن آنها به ژرفای فضا آغاز می‌شد. مقیاس‌های زمانی که میان هر یک از چارچوب‌ها نوشته شده بر پایه‌ی پژوهش‌های پیشین برآورد شده است.
این نگاره چگونگی پیدایش ماه بر پایه‌ی نظریه‌ی تازه را نشان می‌دهد. اجرامی به بزرگی کره‌ی ماه تا سیاره‌ی مریخ به زمین برخورد می‌کردند و قرص‌هایی آواری که به گرد زمین می‌چرخیدند به جا می‌گذاشتند. این آوارها “ماهک‌ها” را تشکیل می‌دادند و این ماهک‌ها هم در اثر نیروی کشندی از زمین دور می‌شدند تا سرانجام به فاصله‌ای به نام “شعاع هیل” می‌رسیدند. و در این نقطه‌ بود که روند برخورد و ادغام ماهک‌ها یا پرتاب شدن آنها به ژرفای فضا آغاز می‌شد. مقیاس‌های زمانی که میان هر یک از چارچوب‌ها نوشته شده بر پایه‌ی پژوهش‌های پیشین برآورد شده است.

نیروهای کشندی (جزر و مدی) میان زمین و ماه‌ها باعث شد تا آنها به آرامی از زمین دور شوند (ماه کنونی هم دارد با سرعت حدود ۱ سانتیمتر در سال از زمین دور می‌شود). یک ماه دیگر که از پیش وجود داشته می‌توانسته به آرامی و همزمان با شکل‌گیری ماه بعدی دور شود. ولی سرانجام با بیرون رفتن آنها از شعاع هیل [جایی که دورتر از آن، دیگر گرانش زمین تنها نیروی فرمانروا بر ماهک‌ها نبود]، کشش گرانشی دو سویه میان آنها آغاز شده و باعث شد بر یکدیگر اثر گذاشته و مدارهایشان را تغییر دهند.

پرفسور روفو هم می‌گوید: «این احتمال هست که ماه‌های کوچکی که در این فرآیند پدید می‌آمدند می‌توانستند مدار یکدیگر را قطع کنند، به یکدیگر بخورند و با هم یکی شوند. رشته‌ی بلندی از این گونه برخوردهای ماه-ماه می‌توانسته به آرامی یک ماه بزرگ‌تر را پدید آورد -همین ماهی که امروزه می‌بینیم.» پژوهشنامه‌ی این دانشمندان در نشریه‌ی Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com / برگردان: ۱star7sky.com

اطلاعات بیشتر: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.