بیگ بنگ: بسیاری از مردم می گویند هنگامی که به اندازه ی کافی نمی خوابند بیمار می شوند. یک مطالعه جدید کمک به توضیح چرایی این موضوع کرده است. محققان یازده جفت نمونه ی خون از دوقلوهای همسان با الگوهای خوابی متفاوت تهیه کردند و دریافتند آن قل که مدت زمان کمتری خوابیده است، سیستم ایمنی سرکوب شده تری در مقایسه با همزادش دارد.

در طی قرن گذشته مردم آمریکا تقریبا 1.5 الی 2 ساعت کمتر می خوابند و تقریبا یک سوم جمعیت کار کمتر از شش ساعت در شب می خوابند

به گزارش بیگ بنگ، سرپرست نویسندگان و همکار مدیر، دکتر ناتانیئل واتسون در مرکز خواب دانشگاه پزشکی واشنگتن گفت: « چیزی که ما نشان دادیم این است که عملکرد سیستم ایمنی هنگامی که ما به اندازه ی کافی می خوابیم در بهترین حالت است. هفت یا بیشتر از هفت ساعت خوابیدن برای سلامت توصیه می شود.» ویژگی منحصر به فرد این مطالعه کمک گرفتن از دوقلوهای همسان به منظور کنترل کردن تاثیر تفاوت ژنتیکی بر مدت زمان خواب بود. محققان می گویند نقش ژنتیک بر مدت زمان خواب 31 تا 55 درصد است و رفتار و محیط باقی درصد را بر عهده دارند.

دکتر سینا قریب مدیرهسته ی پزشکی محاسباتی در مرکز زیست شناسی ریه دانشگاه پزشکی واشنگتن و نویسنده ارشد مقاله توضیح می دهد که مقداری زیادی داده- برای زمانی محدود در آزمایشگاه- مبتنی بر اثر کوتاه شدن خواب وجود دارد که می تواند شاخص های التهابی را افزایش دهد و سلول های ایمنی را فعال کند، هرچند تاثیر بلند مدت کم خوابی، برنامه های پاسخ ایمنی شامل گردش سلولهای سفید خون را از کار می اندازد.

واتسون می گوید این نتایج با مطالعات قبلی هم خوانی دارد. آن مطالعات نشان می دادند در افرادِ کم خوابی که به آنها واکسن زده شده بود، پاسخ آنتی بادی آنها ضعیف است و بیشتر احتمال دارد رینوویروس عرضه شده را دریافت کنند. این مطالعه شواهد بیشتری در ارتباط با تاثیر خواب بر سلامت و تندرستی مخصوصا سلامت سیستم ایمنی فراهم می کند.

محققان با استناد به داده های مرکز بیماری و کنترل می گویند که در طول قرن گذشته مردم آمریکا تقریبا 1.5 الی 2 ساعت کمتر می خوابند و تقریبا یک سوم جمعیت کار کمتر از شش ساعت در شب می خوابند. جوامع پبشرفته با تکیه بر کنترلشان بر نور و تکنولوژی فراگیر و رقابت های بیشمار علاقه مند به زمان هستند، در این عصر عدم تاکید بر اهمیت خواب نتیجه ای معادل با شیوع اولویت ندادن به خواب داشته است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Sleep منتشر شده است.

ترجمه: پویا مهرکش / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.