بیگ بنگ: جلبک ها بسیار بیشتر از آن چیزهای ِ ناخالصی هستند که به پاهای شما در سواحل می چسبند، یا آن چیزهای سبز بر روی سوشی. براساس مطالعات جدید احتمالا این گیاه قدم ِ مهمی در سیر تکامل ریشه های ما در میلیون ها سال پیش، برداشته است.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاهی در جنوب دانمارک به تازگی پژوهشی انجام داده اند که شامل انواع ِ مختلفی از جلبک ها می شود که میتوانستند مواد مغذی جهت توسعه یک مغز پیچیده را در میلیون ها سال پیش، فراهم کنند که در نهایت موجب تکامل ما از اجداد بدوی انسانی به انسان مدرن امروزی می شود. جلبک ها شامل مواد مغذی ضروری برای ایجاد و توسعه مغز بشر امروزی هستند، این مواد شامل تائورین، منیزیم، زینک(روی)، ویتامین B12، ید و اسیدهای چرب اشباع نشده میباشد. طبق مطالعات انجام شده بیشتر این مواد مغذی در رشد سیستم عصبی مرکزی موثر هستند و به بهبود برخی ویژگی ها از جمله حافظه، تمرکز، زبان و افزایش جریان خون در مغز کمک می کنند.

پروفسور ئول جی. موریتسن در یک مصاحبه گفت: «مواد مغذی مورد نیاز برای این انتقال از اجداد بدوی به انسان خردمند(Homo sapiens)- آخرین نسل بشر که بسیار به بشر امروز شبیه است- در درون جلبک ها در دسترس بود. در شیوۀ زندگی ساحلی جلبکها به وفور وجود دارند و قابل برداشت هستند، جلبک منبع قابل توجهی از فرآورده های ثابت غذایی میباشد.»

اصل و نسب انسان از نزدیک ترین خویشاوندان خود یعنی شامپانزه ها در 5 تا 7 میلیون سال پیش انشعاب یافته است. حدود 2 تا 2.5 میلیون سال پیش زمانی که اجداد بدوی انسان ها کنترل زمین ها را بدست گرفتند دشت های افریقا شامل تحول و توسعه عظیم محیطی قرار گرفته بودند. محققان استدلال می کنند همین دلیل سبب شد که بشر مجبور شود برای یافتن غذاهایی مانند ماهی، سخت پوستان، حلزون ها، تخم پرندگان و جلبک دریایی به سواحل رو بیاورد.

به گفته محققان، جست و جو برای یافتن غذا در فواصل طولانی موجب راه رفتن بر روی دو پا شد و زمانی که محدوده های بزرگتری پیموده شد موجب پدیدار شدن قد و قامت های مختلف برای بدن ِ انسان شده است. بدون شک در مورد اجداد بدوی ما این سبب ایجاد تغییرات قابل ملاحظه ای در رژیم غذاییشان شده است.  به محض رسیدن بشر به ساحل جلبک های دریایی نیاز کمتری به توانایی شکار نسبت به سایر غذاها داشتند، همچنین بسیار خوشمزه و بسیار مغذی بودند.

جلبک های دریایی در طول تمام مناطق داخلی ساحل (مناطقی که به هنگام اوج جزر و مد پوشیده می شوند و به هنگام جزر و مد پایین پوشیده از آب نیستند) از سطح بالای آب تا مناطق زیرین ساحل ( مناطقی که در زمان جزر و مد پایین زیر خط آب هستند و صخره های مرجانی از ساکنین این نواحی از زیر آب می باشند.) قابل یافت میباشند و میتوانند به آسانی و بارها و بارها توسط اعضای خانواده حتی زنان و بچه های انسان کهن برداشت شوند. محققان استدلال می کنند که بشر در آن زمان به طور کاملا اتفاقی شروع به خوردن این مواد بسیار غنی (برای رشد مغز) کرد. در حالی که همزمان در آغاز ِ سفر کند ولی مداوم ِ رشد مغز خود بوده اند. محققان صرفا در این مورد گمانه زنی می کنند اما این یک ایده جذاب به نظر می رسد. جزئیات بیشتر این مقاله در مجله گیاه شناسی کاربردی منتشر شده است.

ترجمه: زهرا صمدی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.