بیگ بنگ: ماموریت جدید ناسا به سطح پوشیده از اقیانوس قمر اروپا بالاخره نامی به خود گرفت، این ماموریت عنوان “مدارگرد کلیپر اروپا” را به خود گرفت. این ماموریت 2 میلیارد دلاری قرار است در سال 2020 انجام شود تا پتانسیل اروپا برای میزبانی حیات را مورد ارزیابی قرار دهد.

تصویر هنری از فضاپیمای کلیپر اروپا که به دور قمر یخ زده مشتری مدارگردی می کند

به گزارش بیگ بنگ، طبق گفته مقامات ناسا این نام اشاره دارد به کشتی های دریانوردی سه دکله قرن نوزدهمی که به کلیپر معروف بودند و کالاهای مختلفی را به سراسر جهان می رساندند. برنامه ماموریت نخست شامل 40 تا 45 بار پرواز سریع(flybys) به دور این قمر است تا فضاپیما بتواند از سطح یخی آن تصویر با وضوح بسیار بالا تهیه کند و ترکیبات و ساختار پوسته داخلی و یخی آن را بررسی نماید. اخترزیست شناسان اروپا قمر 3100 کیلومتری مشتری و انسلادوس قمر زحل را به عنوان یکی از بهترین مکان ها برای شکل گیری حیات فرا زمینی در منظومه شمسی در نظر می گیرند.

هر دو قمر در زیر پوستۀ یخی خود دارای اقیانوسی از آب مایع هستند. و طبق گفته محققان هر دوی این اقیانوس ها به نظر می رسد که با گوشته سنگی زیرین در ارتباط هستند و امکان واکنشهای شیمیایی بسیار جالبی را فراهم می کنند. کاوشگر کلیپر اروپا که با انرژی خورشیدی تغذیه می شود یک گذرگاهی را در مدار مشتری ایجاد می کند. با دور زدن اروپا، فضاپیما از تجهیزات مختلفی با هدف کلی از ارزیابی توانایی اروپا در میزبانی حیات آنگونه که ما می شناسیم، برای مطالعه و بررسی پوسته یخی و اقیانوس قمر استفاده می کند.

در اواخر سال 2015 کنگره امریکا دستوری به ناسا برای ایجاد یک مولفه سطحی جهت ماموریت قمر اروپا صادر کرد. آژانس فضایی در حال مطالعه و بررسی بهترین راه برای انجام این ماموریت می باشد. چشم انداز محققان یک سطح نشین جداگانه از مدارگرد کلیپر اروپا را مد نظر دارد. این سطح نشین به محض اینکه به قمر اروپا رسید، در سطح این قمر فرود می آید و با سه ابزار علمی شروع به جست و جوی نشانه ای از حیات در این قمر می کند.

ترجمه: زهرا صمدی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه