بیگ بنگ: نتایج یک آنالیز جدید بر روی باقیمانده‌های یافت شده از هابیت‌های اندونزی، حاکی از این است که این گونه از انسان‌ها در واقع گونه‌های فرگشت یافته از خویشاوندان آفریقایی خود هستند و ارتباطی میان آنها و انسان‌های راست قامت (Homo Erectus)، وجود ندارد.

به گزارش بیگ بنگ، انسان راست قامت، گونه‌ای دیگر از انسان‌های اولیه است که بقایای مربوط به آن نیز در جزایر اندونزی یافت شده است؛ اما، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که انسان‌های فلورسی و انسان‌های راست قامت به دو خاندان کاملا مجزا، تعلق دارند. دبی آرگو، باستان شناس دانشگاه ملی استرالیا، در یک گفتگوی خبری گفت:« نتایج بدست آمده از آنالیزهای انجام گرفته، حاکی از این است که در شجره‌ی خانوادگی انسان‌های اولیه، انسان‌های فلورسی در واقع خواهران انسان‌های ماهر(Homo Habilis) بوده‌اند، یعنی اجداد مشترکی با آنها داشته‌اند. دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه انسان‌های فلورسی در آفریقا فرگشت یافته و سپس به نقاط دیگر مهاجرت کرده باشند و یا اینکه اجداد آنها از آفریقا مهاجرت کرده و پس از سکونت در نقاط دیگر، به صورت انسان‌های فلورسی فرگشت یافته باشند.»

دانشمندان تخمین زده‌اند که هابیت‌های اندونزی که با قایق سفر کرده‌ و صدها هزار سال پیش به جزایر اندونزی رسیده‌اند، موفق شده‌اند که تا 54 هزار سال پیش دوام آورده و زنده بمانند و پس از آن نسلشان منقرض شده است. مطالعات پیشین فقط بر روی استخوان جمجه و فک هابیت‌ها متمرکز بودند، در حالیکه، پژوهش‌های اخیر بر روی تمامی اجزای فسیلی یافت شده که شامل صدها استخوان از حداقل 9 اندام انسان‌های فلورسی بود، انجام گرفته است.

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود جمجه‌ها، فک‌ها، دندان‌ها، بازوها‌، زانوها و شانه‌های هابیت‌ها و انسان‌های راست قامت را با یکدیگر مقایسه کردند. (هابیت: مردمانی کوچک اندام که به هافلینگ‌ها معروف هستند و برای نخستین بار بقایای آنها در فلورس اندونزی پیدا شده است.) جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه‌ی Human Evolution  منتشر شده است.

ترجمه: ندا حائری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.