بیگ بنگ: چه اتفاقی برای این کهکشان مارپیچی افتاده؟ اگرچه جزئیات مشخص نیست، قطعأ یک جنگ بی پایان با همسایه ی کهکشانیِ کوچکترش در میان است. این کهکشانِ برجسته به تنهایی UGC 1810 نامیده می شود، اما همراه با جفتِ برخوردی اش Apr 273 نامگذاری شده است.

شکل کلی کهکشان UGC 1810 – به ویژه حلقۀ خارجی آبی رنگش –نتیجه فعل و انفعالات گرانشی خشن است. رنگ آبی این حلقه ناشی از ستارگان پر جرمی است که آبی رنگ و داغ هستند و فقط ظرف چند میلیون سال پیش شکل گرفته اند. به نظر می رسد کهکشان درونی قدیمی تر، قرمزتر و دارای گرد و غبار رشته ایِ سرد باشد. چند ستاره ی درخشان بخوبی در پیش زمینه مشاهده می شوند و با UGC 1810 ارتباطی ندارند، درحالی که چند کهکشان بخوبی در پس زمینه به چشم می خورند.

جفت کهکشانی Arp 273 در فاصلۀ تقریبیِ 300 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی آندروما واقع شده است. UGC 1810 احتمالأ همسایه کهکشانی اش را ظرف چند میلیارد سال آتی می بلعد و به شکل یک مارپیچ کلاسیک در می آید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام خانم الله وردی موضوعاتی که زحمت شو میکشید عالین . لطفا در صورت امکان اخبار و عکس های ارسالی بیشتری در مورد جونو در مدار مشتری بذارید . موفق باشی