بیگ بنگ: سیاره مریخ پدیده‌ها و ویژگی‌هایی دارد که می‌توانند جان انسان را در کسری از ثانیه بگیرند. قرارگیری در معرض امواج و اشعه‌های مضر در مریخ یکی از بزرگترین تهدیدهای مریخ برای فضانوردان است اما خطرهای بزرگ دیگری نیز جان مسافران به مریخ را تهدید می‌کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ناسا قصد دارد تا اواسط دهه سوم قرن 21 ماموریت انسانی در مریخ انجام دهد و در حال حاضر در حال مطالعه بر روی چندین فناوری مختلف برای اطمینان از صحت جسمی و زنده ماندن فضانوردان در سیاره سرخ است. “پاسکال لی”(Pascal Lee) یکی از محققان ناسا به بررسی مواردی پرداخته است که باید برای حفظ جان فضانوردان در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی عواملی که می‌توانند سبب مرگ انسان در مریخ شوند می‌پردازیم:

1- مریخ خون شما را به جوش می‌آورد!

سریع‌ترین عاملی که می‌تواند یک مسافر حفاظت‌نشده را در مریخ به کام مرگ بفرستد، فشار جو بسیار پایین است. لی در رابطه با این خطر موجود در مریخ گفت: با توجه به فشار جو مریخ که 100 برابر کمتر از زمین است، خون انسان در دمای معمولی به جوش می‌آید و تمام گازهای موجود در خون به صورت حباب درمی‌آیند و طی چند ثانیه فرد می‌میرد.

عکسی که مریخ نورد کنجکاوی از سطح سیاره مریخ به ثبت رسانده است.

2- جو مریخ از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است

جو زمین از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن، مقادیری بخار آب و کربن دی‌اکسید تشکیل شده است اما در مریخ 95 درصد جو از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است.

گاز اکسیژن برای تنفس انسان ضروری است و هیج گازی نمی‌تواند جایگزین آن شود و در جو مریخ نیز ذره‌ای اکسیژن آزاد وجود ندارد و تنفس در فضای آزاد آن ظرف چند دقیقه انسان را به کشتن می‌دهد.

3- دمای مریخ شدیدا متغیر است

در گرم‌ترین روزهای تابستان در مریخ دمای محیط به 21 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این دما در شب تا منفی 62 درجه سانتی‌گراد پایین می‌آید.

در صورتی که لباس مناسب این دما در اختیار فضانوردان نباشد آنها فقط چند ساعت با مرگ فاصله خواهند داشت.

این عکس از باد و غبار مریخی را مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسانده است.

4- غبار مریخی

گرد و غبار موجود در سطح مریخ دارای ترکیباتی است که برای ریه انسان سمی محسوب می‌شوند و این ذرات ریز در صورتی که استنشاق شوند برای گرفتن جان انسان به چند هفته زمان نیاز دارند.

5- تشعشعات سرگردان

عدم وجود یک میدان مغناطیسی سراسری در مریخ و ضخامت پایین جو این سیاره سبب شده که اشعه‌های پرانرژی کیهانی مستقیما به سطح این سیاره برسند که با ایجاد سرطان خون شدید طی چند ماه انسان را از پا در می‌آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. به جای اینکه اینقدر روی مریخ فکر کنند مناطق غیر قابل سکونت کره زمین مثل صحراها رو با ایجاد شرایطی قابل سکونت کنند.خطری کره زمین رو حداقل برای هزاران سال تهدید نمی کنه که از الان به دنبال سکونت گاه باشیم برای خودمون.