بیگ بنگ: تحقیق جدید نشان می دهد که سلول ها، کد ژنتیکی را از هم جدا و ترجمه می کنند. توالی های ژنی فقط دستور هستند، فهرستی از اجزاء و دستورالعمل ها، که باید رونویسی و اجرا شوند. رمزگذاری باید به آرایه ای از پروتئین ها که وظایف مولکولی ای انجام می دهند ترجمه شود تا زندگی را ممکن می سازد.

به گزارش بیگ بنگ، برای اولین بار، دانشمندان فرآیند رونویسی درون سلول را مشاهده کردند. محققان از میکروسکوپ الکترونی-سرمایشی استفاده کردند تا وقتی دستگاه های سلولی، کد DNA را می خوانند و آنها را به پروتئین ترجمه می کنند را مشاهده کنند. دی ان ای از یک جفت رشته ی پیچیده شده به شکل مارپیچی، تشکیل شده است. درون سلول، مولکول های ویژه ای کار می کنند تا رشته ها را جدا و آنها را «ذوب» کنند تا مانع از بازگشت آنها به شکل درهم تنیده شان شوند.

این فرآیند «باز کردن» نسبتا پیچیده است و در آن، عمل های بیوشیمیایی بسیاری در زمان بسیار کوتاهی رخ می دهد. آخرین تحقیق که در مجله سلولی مولکولی به تفصیل بیان شده است، دیدگاه دقیق دسته اولی از این پدیده ارائه می دهد. درک اینکه سلول ها چگونه کد ژنتیکی را ترجمه می کنند می تواند در خنثی کردن باکتری های مضر به دانشمندان کمک کند. این یافته های جدید می تواند در طراحی آنتی بیوتیک هایی که فرآیند رونویسی را هدف قرار می دهند و مختل می کنند، به دانمشندان کمک کند.

محقق ارشد شیائودونگژانگ، استاد پزشکی کالج امپریال لندن، در یک مصاحبه خبری گفت: «خوشبختانه آشنایی با نحوه ی کار دستگاه های بنیادی، ابزارهای بیشتری را برای توسعه ی انواع جدید آنتی بیوتیک ها در اختیار ما قرار می دهد. هر چه مراحل بیشتری از فرآیند رونویسی را بررسی کنیم، مراحل بیشتری را می یابیم که می توانیم در آنها مداخله و به باکتری های مضر حمله کنیم.» از آنجا که رونویسی برای تمام سلول ها در تمام موجودات زنده ضروری است، می توان برای توسعه ی درمان انواع بیماری ها، از این دانش جدید استفاده کرد.

مارتین باک، استاد علوم زندگی، گفت: «DNA حاوی اطلاعات ژنتیکی است که به پروتئین هایی که تمام وظایف سلول را انجام می دهند، تبدیل می شود. گام اول در دستیابی به آن اطلاعات، رونویسی است. رونویسی زیربنای تمام انطباق های زیست محیطی در موجودات زنده است – بدین طریق است که سلول ها به محیط های در حال تغییر خود مقابله می کنند و یا حتی غیرطبیعی می شوند، مانند سلول های سرطانی. بنابراین تحقیق ما می تواند در طیف وسیعی از فرآیندهای بیولوژیکی، پیامدهایی به همراه داشته باشد.»

محققان در کالج امپریال لندن، در طول مشاهدات خود به نقش sigma54 توجه ویژه ای داشتند. sigma54، پروتئینی ضروری برای تنظیم مکانیسم های دفاعی باکتری است. دانشمندان دریافتند که sigma54 و یک پروتئین «فعال کننده ی» دیگر با هم ترکیب می شوند تا گوه ای که جفت رشته ها DNA را از هم جدا می کند، شکل دهند؛ که این منجر به خواندن و ترجمه ی رمزگذاری ژنتیکی مربوط به دفاع باکتری ها می شود. اگر دانشمندان بتوانند راهی برای مختل کردن این فرآیند پیدا کنند، می توانند باکتری ها را بی دفاع سازند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Molecular Cell منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.