بیگ بنگ: کمتر از یک سال پس از آغاز به کار بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان در چین،‌ تلسکوپ ۵۰۰ متری FAST، این سازه اولین کشف خود را به ثبت رساند. اخترشناسان با استفاده از ديش بزرگ اين تلسكوپ موفق به رصد يك جفت تپ اختر(Pulsar) در فاصله هزاران سال نوري از زمين شدند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين ستارگان كه PSR J1859-01 و PSR J1931-01 نام دارند،‌ در ماه آگوست توسط اين تلسكوپ رصد شده‌اند اما تاييد اين رصد توسط تلسكوپ پاركز در استراليا چند ماهي به طول انجاميد. هر دو ستاره متراكم هستند، و با سرعتي بالا در چرخشند در حالي كه در محاصره ميدان‌هاي قدرتمند مغناطيسي قرار دارند. اين ميدان‌ها تشعشعات الكترومغناطيسي را به يك كانال هدايت مي‌كنند كه با هر چرخش دايره‌اي را به‌وجود مي‌آورد، درست مانند يك فانوس دريايي كيهاني.

از روي زمين اين ستاره‌ها به نظر درحال تپيدن ديده مي‌شوند از اين رو نام تپ اختر روي آنها گذاشته شده‌است. اين جفت تپ اختر از نظر ابعاد، سرعت و فاصله تفاوت‌هاي زيادي با يكديگر دارند. به گفته مدير رصدخانه‌هاي نجومي ملي چين، كشف اين دو پالسار توسط بزرگترين راديو تلسكوپ جهان به آن معني است كه دوراني جديد از كشف‌هاي سيستماتيك توسط راديوتلسكوپ‌هاي چيني آغاز شده‌است.

اين مجموعه 185 ميليون دلاري با هدف جمع‌آوري امواج راديويي ساخته شده‌ است كه از اعماق زمين تابيده شده و زمين را احاطه كرده‌اند و به دانشمندان امكان مي‌دهد نشانه‌هاي كم‌فروغ تشعشعات ابرهاي باستاني هيدروژني،‌ سياهچاله‌هاي دورافتاده،‌ تپ اخترها يا نشانه‌هايي از تمدن‌هاي بيگانه را بيابند. ديش اين تلسكوپ درون حفره‌اي بزرگ در استان گوئيژو در جنوب غرب چين نصب شده‌است، حفره‌اي كه به واسطه فرسايش سنگ‌هاي آهكي ايجاد شده‌است. سطح گرد‌آورنده اين ديش 196 هزار متر مربع است، زيرا هرچه ديش بزرگتر باشد،‌ امواج راديويي بيشتر و ضعيف‌تري جذب مي‌كند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. از تیم ترجمه بیگ بنگ تقاضا دارم تا اگر اکتشاف جدیدی توسط این رادیو تلسکوپ صورت گرفت ، آن را با خوانندگان محترم به اشتراک بگذارید .
    سپاس از شما