بیگ بنگ: در حالی‌ که جهان هنوز در شوک زلزله مهیب کرمانشاه است، دانشمندان هشدار داده‌اند که احتمال دارد در سال ۲۰۱۸ تعداد زلزله‌های شدید این‌ چنینی افزایش چشمگیری پیدا کند و کشورهای مختلف جهان باید برای این مسئله آماده باشند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، در تحقيقي كه از سوي راجر بيلهام از دانشگاه كلرادو و ربكا بنديك از دانشگاه مونتانا در نشست سالانه انجمن زمين‌شناسي آمريكا ارائه شد، آمده است كه به‌خاطر كاهش سرعت حركت وضعي زمين بايد انتظار حتي دو برابر شدن زلزله‌هاي شديد و قدرتمند را داشت. اين دانشمندان اعتقاد دارند كه تغييرات در سرعت حركت چرخش زمين به دور خود مي‌تواند فعاليت‌هاي لرزه‌اي شديد را به‌ويژه در مناطق بسيار پر جمعيت گرمسيري ايجاد كند.

دانشمندان مي‌گويند اگرچه تغيير سرعت حركت وضعي زمين اندك است و باعث كاهش طول روز‌ها به اندازه يك ميليونيوم ثانيه مي‌شود، اما همين تغيير به ظاهر اندك، باعث آزاد شدن ميزان عظيمي از انرژي‌هاي دروني زمين و در نتيجه بروز زلزله‌هاي ويرانگر خواهد شد. اين دو دانشمند در تحقيق خود زلزله‌هاي با قدرت ۷ ريشتر و بيشتر را طي ۱۱۷ سال اخير بررسي كرده‌اند و مشخص شده كه در 5 دوره زماني تعداد زلزله‌هاي مهيب افزايش چشمگيري داشته است. در اين دوره‌ها كه زمين كاهش سرعت حركت وضعي داشته هر سال ۲۵ تا ۳۰ زلزله شديد رخ داده درحالي‌كه در دوره‌هاي ديگر به‌صورت ميانگين اين رقم ۱۰ تا ۱۵ زلزله در سال بوده است.

راجر بيلهام در اين رابطه مي‌گويد: بيش از 4 سال از آغاز دوره كاهش سرعت حركت وضعي كره زمين مي‌گذرد و اين بدان معناست كه سال آينده بايد شاهد افزايش قابل توجه وقوع زلزله‌هاي شديد باشيم. البته اين روند شروع شده و از ابتداي امسال تاكنون ما حدود 6 زلزله شديد در نقاط مختلف جهان داشته‌ايم و به سادگي مي‌توان دريافت كه سال آينده ميلادي بايد منتظر حدود 20 زلزله ديگر باشيم.

در اين تحقيق تأكيد شده كه ارتباط بين چرخش زمين و فعاليت زلزله قوي است و وقتي سرعت چرخش زمين به دور خود كمي كاهش مي‌يابد، دوره‌هاي افزايش تعداد زلزله شديد ديده مي‌شود. دليل دقيق ارتباط كاهش طول روز و سرعت حركت وضعي با زمين‌لرزه مشخص نيست، اما دانشمندان معتقدند تغييرات جزئي در رفتار هسته زمين مي‌تواند باعث هر دو مسئله شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. تا جایی که من اطلاع دارم کاهش سرعت وضعی زمین در اثر گرانش کره ماه و به دنبال آن ایجاد جزر و مد می باشد، این کاهش سرعت هم تدریجی بوده و چیزی نیست که از چند سال پیش شروع شده باشد! ولی در این مطلب گفته شده کاهش سرعت زمین 4سال پیش شروع شده است! امیدوارم اگر از خوانندگان گرامی کسی اطلاعات بیشتری دارد توضیح دهد.

    1. دقیقا من هم همین سوال رو دارم. یعنی چی کاهش سرعت حرکت وضعی از چهار سال پیش شروع شده؟ مگر 4 سال پیش چه اتفاقی افتاده؟!!

    1. امیدواریم که هیچ وقت نیاد ولی اگه بیاد یه فاجعه ی بزرگ بشری میشه
      من از یک زمین شناس پرسیدم گفت که اگه بیاد من برآورد کردم که در ضربه ی اول 2.5 ملیون نفر می میرن که این واقعا یک رکورده!!!!!