بیگ بنگ: بروز دومین اَبَرماه سال 1396، همنشینی خوشه کندوی عسل با ماه، اوج بارش شهابی کوادرانتی، همنشینی سیاره مریخ با مشتری و مثلث زیبای همنشینی ماه و مشتری با مریخ از جمله رویدادهای جذاب نجومی دی ماه 96 هستند. مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا رویدادهای نجومی اولین ماه ِ زمستان ۹۶ را به ترتیب نام برد.

• یکشنبه 10 دی ساعت 3:55 دقیقه بامداد، ستاره دبران( چشم گاو) 0.7 درجه جنوب ماه در وضعیت نزدیک به بدر قرار می گیرد و در برخی مناطق این ستاره پشت ماه پنهان خواهد شد(اختفاء).

• دوشنبه 11 دی ساعت 23:30 دقیقه، سیاره عطارد با 22.7 درجه جدایی با خورشید در بیشترین کشیدگی غربی خود قرار خواهد گرفت و با بیشترین ارتفاع بهترین شرایط را برای رصد صبحگاهی خواهد داشت.

• در ساعت 5:54 دقیقه بامداد سه شنبه 12 دی، ماه کامل می شود، این در شرایطی است که ساعت 1:24 دقیقه بامداد این تاریخ، ماه نزدیکترین فاصله را با زمین خواهد داشت و در آن هنگام ماه در فاصله 356 هزار و 566 کیلومتری زمین قرار گرفته و 14 درصد بزرگتر از ماه کامل در حالت معمولی دیده می شود زیرا در کمترین فاصله با زمین قرار دارد. و به همین دلیل به آن ابر ماه یا ماه کامل گفته می شود. این اَبَرماه دومین ابرماه سال جاری است و در سراسر ایران با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

• چهارشنبه 13 دی ساعت 9:30 صبح این روز زمین به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با مهر تابان) خواهد رسید به طوری که 0.98 AU با خورشید فاصله خواهد داشت. AU یک واحد نجومی و نزدیک به 150 میلیون کیلومتر است. همچنین ساعت 23:20 دقیقه این شب خوشه کندوی عسل 2.3 درجه شمال ماه قرار می گیرد. در ضمن ساعت 23:30 دقیقه همین شب بارش شهابی کوادرانتی به اوج می رسد و تا بامداد پنجشنبه 14 دی این بارش در بهترین زمان اوج خود با 40 شهاب در ساعت ادامه داد. با این حال به دلیل نور زیاد ماه پس از بدر مشاهده این تعداد شهاب دور از انتظار است.

• همچنین پنجشنبه 14 دی، ماه ساعت 11: 18 دقیقه به گره صعودی رسیده و بالای مدار زمین قرار می گیرد و جمعه 15 دی ساعت 10:54 دقیقه صبح، ستاره دل شیر(قلب الاسد) 0.9 درجه جنوب ماه پس از بدر قرار دارد و در برخی مناطق عبور خراشان (مماس با ماه) از کنار ماه داشته و چه بسا پشت ماه نیز پنهان گردد.

• یکشنبه 17 دی علاقمندان به رویدادهای آسمانی همنشینی بسیار نزدیک سیاره مریخ را با غول گازی سامانه خورشیدی سیاره مشتری در بامداد این روز و قبل از روشنایی هوا در افق شرقی محل سکونت خود می توانند مشاهده کنند.

• سه شنبه 19 دی نیز ساعت 1:55 دقیقه بامداد، ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و در ساعت 9:30 دقیقه صبح سیاره ناهید به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و مدت‌ها طی شب‌های قبل و بعد از آن قابل مشاهده نخواهد بود. بدیهی است پس از طی چند روز ملکه آسمان(ناهید) مهمان آسمان شامگاهی خواهد شد.

• پنجشنبه 21 دی، ساعت 9:29 دقیقه صبح همنشینی ماه و مشتری با جدایی 4.3 درجه را شاهد خواهیم بود (که در این فاصله مشتری در جنوب ماه دیده می شود) در ضمن ساعت 13:33 دقیقه همین روز سیاره مریخ 4.6 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد بنابراین در بامداد این روز، ماه و مشتری با همراهی سیاره مریخ یک مثلث زیبا را در آسمان صبحگاهی آسمان ایجاد می کنند.

• شنبه 23 دی ساعت 11:30 دقیقه صبح سیاره‌های عطارد و زحل 0.7 درجه با هم جدایی می سازند بنابراین برای مشاهده و عکاسی از این همنشینی، بامداد این روز قبل از روشنی هوا فرصت مناسبی است.

• دوشنبه 25 دی ساعت 5:40 دقیقه صبح هلال زیبای صبحگاهی به اوج مداری خود خواهد رسید و در آن هنگام 406 هزار و 461 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. همچنین ساعت 5:43 دقیقه این بامداد سیاره حلقه بر گردن زحل 2.6 در درجه جنوب هلال، به رنگ زرد و به شکل یک جرم ستاره مانند مشاهده می شود؛ در همین زمان سیاره عطارد با جدایی حدود 3.5 درجه جنوب هلال ربیع الثانی قرار دارد.

• چهارشنبه 27 دی با نو شدن ماه در ساعت 5:47 دقیقه بامداد این روز، طولانی‌ترین ماه قمری قرن 21 نیز پایان می یابد.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. همچنان بهترین سایت ایرانی علمی که دنبال میکنم،واقعا از زحماتتون سپاسگزارم 🙂