بیگ بنگ: درک عواملی که میکروبیوم ما را شکل می‌دهند، برای درمان بسیاری از مشکلات سلامت عمومی مهم است. سوال طبیعت در برابر تغذیه به میکروبیومِ ما هم گسترش یافته است- مکمل شخصی باکتری‌های بسیار مناسبی که با خودمان حمل می‌کنیم.

به گزارش بیگ بنگ، مطالعه‌های زیاد دریافته است که میکروبیوم ِ ما تقریباً بر هر جنبه‌ای از سلامت ما تاثیر می‌گذارد؛ و ترکیب میکروبی آن، که در هر فرد متفاوت است، در هر چیزی از جمله افزایش وزن تا خلق و خو، بسیار مهم است. برخی از محققان میکروبیوم بیان کرده‌اند که این تغییر با تفاوت‌هایی در ژن‌های ما آغاز می‌شود؛ اما مطالعه‌ای بزرگ‌مقیاس این ایده را به چالش می‌کشد و شواهدی را ارائه می‌دهد که ارتباط بین میکروبیوم و سلامتی حتی بیشتر از آنچه که تصور می‌شود، مهم است.

در واقع، این فرضیه بیان دارد که ژنتیک نقش مهمی در تعیین تنوع میکروبیوم(ریزاندامگان همزیست) در میان افراد دارد. طبق این دیدگاه، ژن‌های ما محیطی که میکروبیومِ ما اشغال می‌کند را تعیین می‌کنند، و هر محیط خاص به باکتری‌های خاصی اجازۀ زنده ماندن می‌دهد. با این حال، محققان شگفت‌زده شدند وقتی کشف کردند که ژنتیک میزبان نقش بسیار کوچکی در تعیین ترکیب میکروبیوم دارد- یعنی فقط در حدود 2٪ از تنوع میان جمعیت‌ها.

این تحقیق به سرپرستی دانشمندان دافنه راتشیلد، دکتر اومر ویزبرود و دکتر الد بارکان از آزمایشگاه پروفسور اران سگال از گروه علوم کامپیوتر و ریاضی کاربردی، به همراه اعضای گروه پروفسور اران الیناو از گروه ایمونولوژی، همه در مؤسسۀ علمی ویزمن، انجام شد. یافته‌های آنها، براساس پایگاه دادۀ منحصر به فردی شامل تقریباً هزار فرد اسرائیلی است که در مطالعه تغذیۀ شخصی شرکت کرده بودند. اسرائیل جمعیت بسیار متنوعی دارد، که موقعیت آزمایشی ایده‌آلی را برای بررسی تاثیرات تفاوت‌های ژنتیکی ارائه می‌دهد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای هر شرکت‌کننده شامل داده‌های ژنتیکی و ترکیب میکروبیوم و همچنین عادات غذایی، داروها و آزمایشاتِ دیگر بود. دانشمندانی که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردند نتیجه گرفتند که رژیم غذایی و سبک زندگی مهم‌ترین عواملی هستند که ترکیب میکروبیوم ما را شکل می‌دهند.

اگر جمعیت‌های میکروبیوم به وسیلۀ ژنتیک ما شکل نمی‌گیرد، پس چگونه با ژن‌های ما تعامل دارند تا سلامت ما را تغییر دهند؟ دانشمندان ارتباطات بین میکروبیوم و اندازه‌گیری‌ها در پایگاه داده کلسترول، وزن، میزان قند خون، و سایر پارامترهای بالینی را بررسی کردند. نتایج آزمایش بسیار شگفت‌آور بود: در بسیاری از این اقدامات بالینی، ارتباط با ژنوم‌های باکتریایی حداقل به اندازه ارتباط با ژنوم انسانِ میزبان، قوی بود و در برخی موارد قوی‌تر از آن هم بود.

طبق گفته دانشمندان، این یافته‌ها شواهد جامعی را نشان می‌دهد که درک عوامی که میکروبیوم ما را شکل می‌دهد، برای درک و درمان بسیاری از بیماری‌های سلامت عمومی مهم است. سگال: «ما نمی‌توانیم ژن‌های خود را تغییر دهیم، اما اکنون می‌دانیم که می‌توانیم بر ترکیب انواع مختلف باکتری‌هایی که بدن ما میزبان آنها است تاثیر بگذاریم و حتی آنها را شکل دهیم. بنابراین یافته‌های ما بسیار امیدوارکننده است؛ این یافته‌ها نشان می‌دهد که میکروبیوم ما می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بهبود سلامتی ما باشد.»

حوزه تحقیقات میکروبیوم نسبتاً تازه است؛ پایگاه دادۀ هزار نفری که در مؤسسه ویزمن جمع‌آوری شده است، یکی از گسترده‌ترین پایگاه داده‌ها در جهان است. سگال و الیناو باور دارند که با گذشت زمان، با افزودن داده‌های بیشتر به مطالعه آنها و مطالعۀ سایرین، این یافته‌های جدید نیز معتبرتر خواهد شد، و ارتباط بین میکروبیوم ما، ژنتیک ما و سلامت ما نیز روشن‌تر خواهد شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه