بیگ بنگ: بادهای مریخ واقعأ نمی توانند فضاپیما را واژگون کنند. اما در گرانش پایینتر، بادهای مریخی می توانند ذرات غبار را در طوفان‌هایی در سراسر سیاره معلق کنند، مثل طوفان گرد و غبار که اکنون در سیارۀ سرخ در تلاطم است.

این عکس سلفی از مریخ‌نورد کنجکاوی که در 15 ژوئن در سطح مریخ گرفته شده اثرات طوفان گرد و غبار را نشان می دهد که نور خورشید و قابلیت دید را در محل مریخ‌نورد در دهانه گیل کاهش می دهد. بازوی مکانیکی این مریخ‌نورد در این عکس‌های موزاییکی توسط تصویرگر لنز دستی مریخ حذف شده است. محل حفاری اخیر کنجکاوی یعنی دولوث بر روی یک صخره درست در جلوی مریخ‌نورد در سمت چپ دیده می شود. لبه دهانه شمال شرقی گیل که در پس زمینه محو شده تقریبأ 30 کیلومتر وسعت دارد. کنجکاوی از ژنراتور ترموالکتریک رادیوایزوتوپ انرژی دریافت می کند و انتظار می رود تحت تأثیر افزایش گرد و غبار در دهانه گیل قرار نگیرد. در سمت دیگر سیارۀ مریخ، مریخ‌نورد فرصت قرار دارد که انرژی‌اش را از نور خورشید بدست می آورد، این کاوشگر به دلیل عدم دریافت نور خورشید کافی در محل استقرارش در لبه  غربی دهانه اندیور، فعلا عملیاتش را متوقف کرده است.

جو مریخ از ۹۵٫۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲٫۷ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و ۰٫۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده است. پوسته سنگی، گوشته نیمه جامد از سنگ‌های سیلیکاتی و هسته کوچک و احتمالا جامد آهنی ساختار چهارمین سیاره منظومه شمسی را شکل می‌دهند. جو مریخ کاملاً غبار آلوده است و به همین سبب آسمان این سیاره از روی سطح آن به رنگ نارنجی یا قهوه ئی کم رنگ دیده می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه