بیگ بنگ: به گفته محققان فرگشت(تکامل) جمعیت بشر در آفریقا در چندین منطقه اتفاق افتاده است و در واقع تبار ما از چند نژاد تشکیل شده است. در واقع تحقیقات جدید چشم‌انداز بی‌سابقه‌ای را رو به سوی فرگشت اولیۀ انسان‌ها در آفریقا به وجود آورده است.

Humans evolved in small groups across diverse environs in Africaبه گزارش بیگ بنگ، این تحقیق که از ترکیبی از بررسی‌های فسیلی، تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی و مدل سازی آب و هوایی تشکیل شده، نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه در گروه‌های تقریبا جدا از هم و  نه در جمعیت‌های بزرگ و یکپارچه فرگشت یافته‌اند. محققان بر این باورند که تنوع زیست شناختی در سراسر آفریقا طبیعت منحصربفرد فرگشت انسان‌های اولیه را نشان می‌دهد. در واقع هم نشانه‌های ژنتيكي و هم نحوۀ توزیع ابزارات، منعكس كننده عدم وجود هیچگونه ارتباطی در ميان جمعيت انسان‌های اولیه است.

مارکت توماس، استاد ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، گفت:«ما شاهد عدم وجود ارتباط عمیقی در بین انسان‌های اولیه و در بین برخی از رده‌های قدیمی ژنتیکی و سطح بالای تنوع در بین آنها هستیم که نشان می‌دهد فقط یک جمعیت توانسته برای بقا تلاش کند. نکته جالب این است که، الگوهای ژنتیکی موجود در میان گونه‌های دیگر ِ حیوانات صحرای آفریقا، نوعی تفکیک را نشان می‌دهند. و محققان بر این باورند که این موضوع از منظر ِ طبیعت داینامیک آفریقا، قابل توضیح می‌باشد.»

علاوه بر وجود تنوع در اکوسیستم مناطق خشک و نیمه خشک که در اثر  وجود جنگل‌های متراکم، باران، کوه‌ها و دره‌ها و شبکه‌های به هم بافته شدۀ میان دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به وجود آمده – آب و هوای آفریقا طی چندین میلیون سال گذشته به طور مرتب تغییر کرده است. به گفته دانشمندان در نتیجه چنین شرایط اقلیمی و پویایی اکولوژیکی، انسان‌های اولیه، چرخه‌های انزوا و انطباقی را دنبال نمودند که باعث اختلاط ژنتیکی و فرهنگی بین آنها شد.

لونز چیکی، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این خصوص می‌گوید:«شواهد مشابه به دست آمده از زمینه‌های مختلف بر اهمیت توجه به ساختار جمعیت در مدل‌های فرگشت انسان تاکید دارند.» در واقع تاریخچه پیچیدۀ تقسیم‌بندی جمعیت باید ما را به سوی زیر سوال بردن الگوهای تغییرات جمعیت‌های باستانی هدایت کند و شاید باعث تجدید نظر در برخی از باورهای قدیمی و تغییر و اصلاح آنها شود. بر طبق یافته‌های اخیر، انسان‌های مدرن در یک مکان واحد فرگشت نیافته یا از یک جمعیت واحد به وجود نیامده‌اند. النور اسکری، محقق موسسه ماکس پلانک در پایان سخنانش بیان داشت: «فرگشت جمعیت بشر در آفریقا به طور قطع در چندین منطقه اتفاق افتاده است. در واقع دودمان ما چند نژادی است و فرگشت فرهنگ ما نیز چند فرهنگی می‌باشد. بنابراین برای درک تاریخ بشریت بهتر است به بررسی همه مناطق آفریقا بپردازیم. گویا انسان‌ها در سراسر مناطق مختلف آفریقا به شکل گروه‌‌هایی کوچکی فرگشت یافته‌اند.»

محقق النور اسکری در این خصوص گفت: «فرگشت جمعیت بشر در آفریقا در چندین منطقه اتفاق افتاده است و در واقع تبار ما از چند نژاد تشکیل شده است.» تحقیقات جدید چشم‌انداز بی‌سابقه‌ای را رو به سوی فرگشت ِ اولیه انسان‌ها در آفریقا، نشان می دهد. این تحقیق که از ترکیبی از بررسی‌های فسیلی، تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی و مدل‌سازی آب و هوایی تشکیل شده، نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه در گروه‌های تقریبا جدا از هم و نه در جمعیت‌های بزرگ و یکپارچه فرگشت یافته‌اند.

محققان بر این باورند که تنوع زیست‌شناختی در سراسر آفریقا طبیعت منحصربفرد فرگشت انسان‌های اولیه را نشان می‌دهد. در واقع هم نشانه‌های ژنتيكي و هم نحوۀ توزیع ابزارآلات، منعكس‌كننده عدم وجود هیچگونه ارتباطی در ميان جمعيت انسان‌های اولیه است. مارکت توماس، استاد ژنتیک دانشگاه کالج لندن، در این خصوص گفت: «ما شاهد عدم وجود ارتباط عمیقی در بین انسان‌های اولیه و در بین برخی از رده‌های قدیمی ژنتیکی و سطح بالای تنوع در بین آنها هستیم که نشان می‌دهد فقط یک جمعیت توانسته برای بقا تلاش کند.»

لونز چیکی، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این خصوص می‌گوید: «شواهد مشابه به دست آمده از این زمینه‌های مختلف بر اهمیت توجه به ساختار جمعیت در مدل‌های فرگشت انسان تاکید دارند.» در واقع تاریخچه پیچیده تقسیم‌بندی جمعیت باید ما را به سوی زیر سوال بردن الگوهای تغییرات جمعیت‌های باستانی هدایت کند و شاید باعث تجدید نظر در برخی از باورهای قدیمی و تغییر و اصلاح آنها شود. بر طبق یافته‌های اخیر، انسان‌های مدرن در یک مکان واحد فرگشت نیافته یا از یک جمعیت واحد به وجود نیامده‌اند. النور اسکری، محقق موسسه ماکس پلانک در پایان سخنانش بیان داشت که: «فرگشت جمعیت بشر در آفریقا به طور قطع در چندین منطقه اتفاق افتاده است. در واقع دودمان ما چند نژادی است و فرگشت فرهنگ ما نیز چند فرهنگی می‌باشد. بنابراین برای درک تاریخ بشریت بهتر است به بررسی همه مناطق آفریقا بپردازیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Trends in Ecology and Evolution منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.