بیگ بنگ: پژوهش‌های جدید نشان می­ دهند که ماده‌­ای به نام PBAT که جایگزین پلاستیک می شود، می تواند توسط میکروب‌های موجود در خاک تجزیه شود. پژوهشگران امیدوارند که این ماده بتواند جایگزین مالچ پلاستیکی شود. مقادیر زیادی از مالچ پلاستیکی به منظور تقویت محصول از طریق افزایش درجه حرارت خاک و حفظ رطوبتِ زمین، در زمین‌های کشاورزی استفاده می شود.

Soil microbes eat alternative plastic study showsبه گزارش بیگ بنگ، دفع این ورقه­‌های پلاستیکی دشوار است و به ناچار، مقدار زیادی از پلاستیک در حال جمع شدن بر روی خاک است. آلودگی پلی ­اتیلن میتواند حمل و نقل آب را مختل کند و در نهایت باعث کاهش سلامت خاک می­ شود. پژوهشگران در انستیتوی تکنولوژی فدرال زوریخ، می­خواستند بدانند که آیا جایگزینی پلیمری، مانند PBAT با محیط زیست سازگارتر خواهد بود یا نه.

پیشتر، پلیمری که برای تولید کودبرگ استفاده می شود، زیست فروپاش (تلاشی پذیر توسط عمل میکروبی) در نظر گرفته می شد، اما در مورد پلیمری که در کشاورزی از آن استفاده می شود، چنین تصوری وجود نداشت. برای انجام این آزمایش، دانشمندان PBAT را با مقدار معین از ایزوتوپ کربن سنتز کردند. چنین آزمایشی به پژوهشگران اجازه داد تا تجزیه کربن را در مسیرهای مختلفِ تجزیه زیستی ردیابی کنند. در نمونه‌­های خاكِ مورد بررسی، دانشمندان توانستند تبدیلِ كربنِ پلیمر را به زیست توده میکروبی و انرژی و همچنین فرآورده­‌های جانبی مثل دی­‌اکسید کربن ردیابی کنند.

مایکل زامشتاین، پژوهشگر در انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ، می گوید: «زیبایی مطالعه ما در این است که از ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کردیم تا دقیقا کربنِ منتجه از PBAT در مسیرهای مختلف زیست تجزیۀ پلیمر در خاک را ردیابی کنیم. زامشتاین و همکارانش، ادعا می­ کنند که مطالعات آنها برای نخستین‌بار نشان میدهد که پلاستیک واقعا در خاک تجزیه‌پذیر است.

“هانس پیتر کوهلر”، میکروب‌شناس محیط زیست در موسسه فدرال علوم و فن­آوری آبزیان سوئیس میگوید: «تعریف کلمۀ زیست تخریب برای من نیازمند این است که میکروب‌ها به صورت متابولیکی از تمام کربن در زنجیره­‌های پلیمری برای تولید انرژی و تشکیل زیست توده استفاده کنند؛ در حال حاضر برای PBAT چنین اتفاقی رخ میدهد. بسیاری از مواد پلاستیکی به قطعات کوچک تقسیم می شوند و در محیط زیست بعنوان میکروپلاستیک‌­ها باقی می مانند. برخی از این میکروپلاستیک‌­ها با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.» پژوهشگران میگویند که آنها هنوز هم راهی طولانی برای مهار آلودگی ناشی از صنعت جهانیِ پلاستیک دارند، اما قابلیت تجزیه بیولوژیک پلاستیک، گامی درست در این مسیر است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله­ Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.