بیگ بنگ: در خارج از زمین یک هیولا وجود دارد. این هیولا که خیلی دور از ماست در گذشته دفن شده است. اما هم اکنون دانشمندان می‌توانند آن را مشاهده کنند. و با کمک پروژه جدید بین‌المللی تصویربرداری، به خوبی آن را به تصویر بکشند.

illustration of AzTEC
تصویری هنری از این کهکشان

به گزارش بیگ بنگ، این هیولا یک کهکشان غول‌پیکر میباشد که در یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ تشکیل شده است. اخترشناسان کهکشان‌های بزرگی مانند این کهکشان را “هیولا” می‌نامند، زیرا دارای اندازه بزرگی هستند و باعث شکل‌گیری پرتوهای ستاره‌ای شده‌اند لکن ویژگی‌های آنها از دهه گذشته هنوز کشف نشده است. به علاوه، بهترین نظریه‌های ارائه شده توسط منجمان نشان می‌دهد که این نوع کهکشان‌ها نباید وجود داشته باشند. اما شواهد نشان می‌دهد که، این هیولاها بزرگتر شده و ستاره‌های بیشتری را نسبت به آنچه مدل‌های قبلی پیش‌بینی کرده بودند تولید نموده‌اند.

حتی با وجود پروژه جدید انجام شده، که بتازگی منتشر شد، باز هم اخترشناسان واقعا نمی‌فهمند که چه چیزی  باعث شده که هیولای مورد مطالعه در اینجا، که COSMOS-AzTEC-1 نام دارد و برادران و خواهرانش تا به این اندازه رشد کرده‌اند. یکی از چالش‌های موجود این است که کهکشان مذکور 12.4 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و این امر بدین معناست که دانشمندان تنها می‌توانند به مشاهدۀ این موضوع بپردازند که این کهکشانها 12.4 میلیارد سال پیش چه رفتار و ساختاری داشته‌اند. لذا به لطف این فاصله، گرفتن یک تصویر با کیفیت از این هیولاها بسیار دشوار است.

با این حال، با تلاش‌های تیم ملی نجوم ژاپن، دانشگاه ماساچوست و مؤسسه ملی اخترشناسی، محققان یک تصویر جدید را از آنچه که کهکشان هیولایی نامیده می‌شود به دست آورده‌اند که 10 برابر واضح‌تر از تصاویر پیشین است. آنچه حیرت‌آور است، این است که نزدیک به 13 میلیارد سال پیش، برخلاف انتظار ما این کهکشان، شبیه به یک دیسک گازی عظیم است.

یکی از محققان بیان داشت که، دانشمندان پیش از این معتقد بودند که یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ، کهکشان‌ها کوچک و پر ازدحام بودند. با این حال، آخرین پروژه تصویربرداری از این کهکشان نشان می‌دهد که AzTEC-1 نه تنها یک هیولای ستاره‌ساز در مقیاس غیرقابل توضیح است، بلکه یک کهکشان با نظم متمایز، غیر معمول و ناپایدار می‌باشد.

Fig HTML
تصویری واقعی از این کهکشان قدیمی

محققان دریافتند که AzTEC-1، یک حالت صفحه مانند دارد. اما این کهکشان مانند راه شیری، دارای یک تک هسته ضخیم و بازوی مارپیچ چرخان به سمت بیرون نیست. در عوض، این هیولا دارای سه هسته با دو ابر متمایز از ستارگان است که در طول چندین سال نوری از خوشه بزرگتر در مرکز فاصله گرفته اند. و بر خلاف بیشتر کهکشان‌های فعلی، ناپایدار می باشد.

اخترشناسان گزارش دادند که وزن زیاد این کهکشان، به دلیل ابرهای بزرگ متشکل از گازی است که، فشار زیادی را بر بدنۀ آن وارد می‌کنند و لذا فشار بیرونی چرخشی آن نمی‌تواند جبران شود. فروپاشی گرانشی حاصل نیز منجر به تشکیل سریع این هیولا شده است. با این وجود، آنچه که محققان هنوز نتوانسته‌اند توضیح دهند، این است که چگونه این ابر گازی بزرگ در وهله اول شکل گرفته است! در تئوری، جرم گاز کهکشان باید قبل از اینکه ابرها به چنین هیولایی تبدیل شوند موجب فروپاشی آنها گردد. اما این اتفاق رخ نداده است! جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه nature منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. خواستم ٥ ستاره بدم افتاد روي ١ ستاره….خيلي ممنون از همگي اعضاي تيم بيگ بنگ