بیگ بنگ: میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور و استاد دانشگاه نیویورک اعتقاد دارد بعد از گذشت ِ سه انقلاب علمی در حال ورود به انقلاب چهارم هستیم که بشر در ابتدای آن قرار دارد. وی پنج کتاب را معرفی کرده که به عقیده او به درک آینده کمک می‌کند.

pبه گزارش بیگ بنگ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی‌تبار و از نظریه‌پردازان بزرگ علم فیزیک معاصر است. دکتر کاکو از بنیان‌گذاران نظریه ریسمان و کوانتومی بوده و هم اکنون صاحب کرسی فیزیک دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. او از طرفداران محیط زیست و از مخالفان به‌کارگیری انرژی شکافت هسته‌ای است. همچنین یکی از حامیان پروژه جستجوی هوش فرازمینی(SETI) است. وی اعتقاد دارد کتاب‌های علمی-تخیلی و داستانی به پیشرفت علم در این زمینه کمک می‌کند.

کاکو در یادداشتی برای روزنامه گاردین پنج کتاب معرفی کرده است که به اعتقاد او می‌تواند موجب پیشرفت علم و درک آینده علم کمک کند. او در مقدمه این یادداشت می‌نویسد: «علم از قرون پیش با سه انقلاب صنعتی، الکتریکی وکامپیوتر به اینجا رسیده است و انقلاب چهارم همان حوزه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است.» کتاب‌های پیشنهادی این فیزیک‌دان می‌تواند به درک آینده این انقلاب کمک کند:

 «فراتر از مرزها: علم اتصال مغز به ماشین‌ها» نوشته میگوئل نیکولیلیس

از سال‌ها پیش انسان در جستجوی ساخت هوش مصنوعی و ارتباط سلول‌های زیستی به ماشین و ابزارهای مصنوعی بوده است که امروزه تا حدودی محقق شده است ولی هنوز بشر در این علم مثل کودکی می‌ماند که هنوز راه رفتن نمی‌داند. نویسنده در این کتاب مستند به بررسی‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان در این حوزه پرداخته است. در این کتاب نوشته شده که چطور می‌توان در آیندۀ علم، زمینه‌ای برای بیان احساسات و خاطرات در اینترنت و فضای مجازی فراهم آورد.

images«تکینگی نزدیک است» نوشته ری کورزویل 

 کورزویل در همکاری با موتور جستجوی گوگل در حال حاضر روی پروژه‌ای فعالیت می‌کند که در پیش بینی افکار و سلایق کاربران اینترنت کار می‌کند. وی در این کتاب که در سال 2015 منتشر شد درباره هوش مصنوعی نوشته است و داده‌های موجود علم بشر را در این حوزه جمع‌آوری کرده است. او پیش بینی می‌کند که روزی فرا می‌رسد که کامپیوترها و هوش مصنوعی رقیب اصلی انسان می‌شوند. او در این کتاب می‌‌نویسد روزی فرا می‌رسد که ابعاد کامپیوترها آنقدر کوچک می‌شود که می‌توان آنها را در داخل رگ‌های انسان جاسازی کرد. وی پیش بینی می‌کند در آینده انسان می‌تواند با استفاده از این کامپیوترها به علم ترمیم سلول‌های تخریب شده بدن و شاید نوعی نامیرایی  برسد.
images«حالا بیمار شما را می‌بیند» نوشته اریک توپول 

در بسیاری از صفحات این کتاب، نمودارهایی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهند چگونه تکنولوژی و دنیای دیجیتال در حال تسلط بر پزشکی و درمان انسان‌هاست. بسیاری از صنایع دیجیتالی می‌شوند ولی مهمترین صنعتی که در حال دیجیتالی شدن است حوزه پزشکی و سلامت است. در حال حاضر داشتن اپلیکیشن‌های تست خون و ضربان قلب امری عادی شده است و به طور حتم در آینده پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه می‌بینیم. به نوشته این کتاب همانطور که در فیلم «پیشتازان فضا» (Star Trek) دیده می‌شود، در آینده این امیدواری وجود دارد که بتوان با استفاده از ژن انسان و اصلاح آن بیماری‌های بسیاری درمان شود.

images«فراتر از زمین» نوشته چارلز والفورت و آماندا هندریکس 

در این کتاب همه چیزهایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید یا در کتاب‌های این حوزه خوانده‌اید به صورت علمی و واقعی‌تر پیش‌بینی شده است. به عقیده نویسندگان کتاب ممکن است در آینده امکاناتی برای اسکان انسان در کرات دیگر کهکشان فراهم آید. به نوشته این کتاب در حال حاضر ناسا سازمان فضایی آمریکا پیش بینی کرده است که در 50 سال آینده انسان می‌تواند در کره ماه زندگی کند و به مریخ سفر کند.
«مجموعه بنیاد» نوشته آیزاک آسیموف 

هنوز هم کتاب‌های علمی-تخیلی آسیموف الهام بخش فضانوردان و محققان علوم فضایی هستند که آخرین نمونه آن ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس است که شیفته فضاست. ماسک به خبرنگاران گفت که از کودکی کتاب‌های آسیموف را می‌خوانده است. مجموعه داستان بنیاد نام مجموعه‌ای هفت جلدی از آیزاک آسیموف است که مشهورترین مجموعه علمی-تخیلی خوانده شده ‌است.

Foundation gnomeداستان این مجموعه به ترتیب زمان انتشار پیش نمی‌رود، بلکه آسیموف ابتدا جلدهای سوم (بنیاد)، چهارم(بنیاد و امپراطوری) و پنجم (بنیاد دوم) را نوشت و سپس با وقفه‌ای طولانی مدت و بر اثر اصرار خوانندگان جلدهای ششم (لبه بنیاد) و هفتم (بنیاد و زمین) را به آن افزود. پس از آن با وقفه‌ای نسبتاً طولانی جلد اول مجموعه (سرآغاز بنیاد) و در نهایت نیز اندکی پیش از مرگش جلد دوم (پیشبرد بنیاد) را نوشته ‌است.

ترجمه: محمد حسن لو

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

14 دیدگاه

  1. اگر براي هر كتاب يك لينك هم قرار ميداديد كه خوانندگان به كتاب دسترسي داشته باشند بهتر ميشد

  2. با سلام
    آیا سایت بیگ بنگ این کتابها را در اختیار دارد ؟
    آیا فایل PDF این کتاب ها را دارید برای اینکه علاقمندان بتوانند خریداری کنند؟

  3. در دنیای امروز که سرعت تخریب زمین به دست انسانها از سرعت تولید علم بیشتر شده و زمین و انسانهای درون زمین بیشتر بازیچه سیاست مدارانند بهترین راهی که جلو نسل من و بعد از من هست تلاش برای به آگاهی رسیدن علمی و رهایی از خرافه پرستی هست تا از کنترل دولت ها بر افکار مردم کاسته شود. اینچنین به سمت اهداف بزرگ حرکت کرد و علوم آینده گان برای همه مردم باشد و از انحصاری بودن علم های جدید دنیا قدم برداشت.

  4. امابنظربنده اگرزندگی بشر روازدیربازتاکنون موردبررسی قراردهید،ازنتیجه حاصله میتوان امیدواربودکه آینده بهتروروشنتری درانتظاربشرهست.
    بعنوان مثال اینکه جهان درحال حاضردرثروتمندترین روزگارخودنسبت به گذشته است.
    اینکه جنگ هاوکشت وکشتارهای انسان که اکثرابخاطرقدرت وثروت بود،به کمترین حدممکن درتمام دورانهای پیشین خودرسیده.
    اینکه دانش وتکنولوژی برای اکثریت جامعه دردسترس هست درحالی که درگذشته منحصربه طبقات ممتازوفئودال میشد.
    اینکه انسان به این درک رسیده که باهم برابرندودارای حق وحقوق،وبایدبه عقایدویانژادو…مختلف احترام قائل بوددرحالی که درگذشته افرادخاصی مستحق زندگی خوب بودندوبرده فروشی وبرده داری هم یکی ازرسوم عادی جامعه بشری بود.
    اینکه بشربه این نتیجه رسیده که بایدبه طبیعت احترام گذاشت ویاحیوانات نیزدارای حق وحقوق زندگی هستند.
    اگراینها راسیری طبیعی درنتیجه تکامل وفرگشت انسان بدانیم،پس باتوجه به این روندودستیابی بشربه تکنولوژیهای روزافزون بایدبه آینده ای بسیارراحت تروپیشرفته تروانسانی تربرای نوع بشرامیدواربود.
    به امیدعلم برای آن روزها

    1. با سلام خدمت شما ، با کمال احترام به نظر شما ، از شما میخوام که تامل بیشتری روی این موضوع داشته باشید ، دنیای حقیقی یک آرمانشهر نیست بلکه یک پادآرمانشهر هستش ، این موضوع منو به یاد کتاب 1984 نوشته جورج اورول می اندازه(شعار برادر بزرگ که در کتاب به آن اشاره شده:”جنگ صلح است ، آزادی بردگی است و نادانی توانایی است.”) افزایش خرد جمعی به حقوق بشر و حیوانات شاید نسبت به گذشته افزایش یافته باشد اما نسبت به جامعه کنونی و آنچه که دنیای امروز می طلبد خیر! جوامع هنوز معنای حقوق دیگری را به درستی درک نکرده اند ، اگر این طور می بود خانواده ی ال جی بی تی کیو ( LGBTQ ) مورد حمایت قرار می گرفتند ، حق هیچ فردی چه زن و چه مرد پایمال نمی شد ، گروه های تروریستی تشکیل نمی شدند ، جنگ های قومی ، ملی و… وجود نمی داشتند ، هیچ کشوری برای ساخت بمب اتم و دیگر سلاح ها تلاش نمی کرد ، هیچ کسی به خاطر ملیت و ظاهرش مورد تمسخر قرار نمی گرفت و مردم به درستی درکی از آزادی داشتند ، آزادی در بیان ، آزادی در اندیشه و آزادی در عبادت . تمام مثال هایی که زده ام نشانگر یک جامعه ی آرمانی است ، اما در زمان حال چنین جامعه ای تنها در داستان ها پیدا می شود. به هر حال درک صحیح از منظور آزادی ، حقوق بشر و آینده ی بشریت تنها با مطالعه و تفکر در آن امکان پذیر است ، تکنولوژی و علم چه بخواهیم و چه نخواهیم پیشرفت میکند ، همه چیز آماده برای یک جامعه آرمانی می شود ، زبان وحدت میابد و مردم همگی از یک زبان مشخص استفاده میکنند (زبان انگلیسی) ، وسیله ارتباطی برای تمام مردم یکی می شود(اینترنت)و.. و تنها چیزی که میماند آینده ای است که بشر برای خود و آیندگانش انتخاب می کند. گذشته از اینها سطح پایین مطالعه نه تنها در جامعه ما بلکه در سطح جهانی باعث افزایش خرافه گرایی ، جنگ و درگیری ، فقر ، فرهنگ پایین جامعه و مشکلات بیشمار دیگر که میتوان یک کتاب با بیش از 200 صفحه درباره ی آن نوشت می شود! و در آخر باید اضافه کنم که بوجود آمدن یک جامعه ی کاملا آرمانی (آرمانشهر) غیر ممکن است ، درست مثل آنچه که در کتاب “آنهایی که اوملاس را رها کردند” ذکر شده!(توصیه میکنم دو کتاب نام برده شده را مطالعه فرمائید.)با تشکر از توجه شما

  5. در حال حاضر تغییرات اب و هوایی زمین خیلی زودتر از وقایع بالا در حال اتفاق افتادن هست… اگر فکری به حالش نشه ممکنه جلوی رشد علمی بشر رو بگیره…. و یک چیز دیگه ای که هست اون هم سیاسته… ممکنه دولتمردای اینده به جان هم بیفتند و باز جلوی رشد تکنولوژی گرفته بشه…. یا ممکنه سیاست باعث بشه که تکنولوژی در اینده یک امر فراگیر نشه و مختص به صاحبان قدرت بشه یا اونقدر گرون باشه که دسترسی بهش به افراد خاصی تعلق بگیره…. البته این نظر بنده هست و ممکنه اشتباه باشه ولی قابل تأمله

    1. کاملا درست و حقیقته این موضوع و همین الانشم دولت مردان باهم مشکل دارن و مافقط دنباله رو اخبار سیلسی اقاصادی شدیم و دنبال مطلب علمی نیستیم

    2. جنگ همیشه باعث پیشرفت تکنولوژی بود…..همین جنگ جهانی ها رو ببینی اینترنت و خیلی چیز ها بخاطر جنگ اختراع شد