بیگ بنگ: طبق تحقیقات جدید، در آغوش گرفته‌شدن- رفتار حمایتگرانۀ رایجی که افراد با طیف گسترده‌ای از شرکای اجتماعی خود انجام می‌دهند- می‌تواند در برابر تغییرات آسیب‌رسان در خلق و خو که مربوط به نزاع‌های بین فردی است، از انسان محافظت کند.

couple man Woman Hugging large bigstock x
در آغوش گرفته‌شدن در روز نزاع و درگیری، در مقایسه با روزهایی که نزاع رخ می‌داد اما هیچ آغوشی دریافت نمی‌شد، ارتباط مستقیمی با بهبود همزمان تأثیرات مثبت و منفی و بهبود تآثیرات منفی در روز بعد شد.

به گزارش بیگ بنگ، افرادی که بیشتر در تماس‌های بین فردی مشارکت می‌کنند از سلامت جسمانی و روانشناختی بهتر و روابط بهتری سود می‌برند. محققان بیان کرده‌اند که تماس بین فردی، با کمک کردن به محافظت در برابر پیامدهای ناگوار استرس روانشناختی، به سلامت کمک می‌کند؛ و لمس کردن نیز سپر مؤثر و خاصی در برابر نزاع‌های بین فردی می‌باشد.

این امکان، پیامدهای بالقوۀ مهمی برای سلامتی و تندرستی دارد، زیرا درگیری با دیگران ارتباط مستقیمی با طیف وسیعی از پیامدهای زیان‌آور فیزیکی و روانشناختی دارد. با این حال، تعمیم‌پذیری تحقیقات قبلی در مورد این موضوع محدود است زیرا مطالعات عمدتاً روی نقش تماس و لمس کردن در روابط عاشقانه تمرکز کرده‌اند. در این مطالعۀ جدید، محققان دانشگاه کارنگی ملون، مایکل مورفی و همکارانش از دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کارنگی ملون، روی موضوع در آغوش گرفته شدن تمرکز کردند.

نویسندگان این تحقیق توضیح دادند: «به مدت 14 روز متوالی، هر شب با نمونه‌ای از 404 بزرگسال در مورد نزاع‌هایشان، در آغوش گرفته شدن، و تأثیرات مثبت و منفی، مصاحبه می‌شد. نتایج نشان داد که بین دریافت آغوش و نزاع تعامل وجود داشت، بدین گونه که دریافت آغوش با کاهش کمتری در تأثیرات مثبت مربوط به نزاع و افزایش کمتری در تأثیرات منفی مربوط به نزاع، وقتی به طور همزمان ارزیابی می‌شدند، ارتباط داشت. دریافت آغوش ارتباط چشمگیری با افزایش کمتری در تأثیرات منفی روز بعد از نزاع داشت اما هیچ ارتباطی با تأثیرات مثبت روز بعد از نزاع نداشت.»

از لحاظ همبستگی، این نتایج با این فرضیه که در آغوش گرفته‌شدن از تغییرات زیان‌آور در تأثیرات مربوط به تجربۀ نزاع بین فردی محافظت می‌کند، سازگار است. دکتر مورفی گفت: «این تحقیق در مراحل اولیه است. ما هنوز سؤالاتی داریم مبنی بر اینکه چه زمانی، چگونه و برای چه کسانی، در آغوش گرفته‌شدن بیشترین سود را دارد. با این حال مطالعۀ ما نشان می‌دهد که آغوش‌های مبنی بر رضایت طرفین می‌تواند برای نشان دادن حمایت به فردی که در حال تاب آوردن در برابر نزاع رابطه‌ای است، مفید باشد.» این مطالعه در مجلۀ PLoS ONE منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.