بیگ بنگ: مطالعه‌ی جدید محققان در دانشگاه دولتی استرالیا(ANU) به ما کمک می‌کند چگونگی شکل‌گیری سیاره‌مان را بهتر درک کنیم. دانشیار آروج کاچیک و دکتر تان-سان فام مطمئن هستند که شواهد آنها جامد بودن هستۀ داخلی زمین را اثبات می‌کند.

xبه گزارش بیگ بنگ، محققان با استفاده از یک روش توانستند امواج برشی یا «امواج J» را در هستۀ داخلی زمین، شناسایی کنند – نوعی موج که فقط از اشیاء جامد عبور می‌کند. دانشیار کالچیک گفت: «ما کشف کردیم که هسته‌ داخلی زمین قطعأ جامد است، اما همچنین دریافتیم که نرم‌تر از آن چیزی است که قبلأ تصور می‌کردیم.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد که – اگر نتایج ما درست باشد – هستۀ داخلی زمین دارای برخی از خواص الاستیکیِ طلا و پلاتین است. این هستۀ داخلی شبیه یک کپسول زمان است و اگر آن را درک کنیم، متوجه خواهیم شد سیاره‌ی زمین چگونه شکل گرفته است و چگونه تکامل پیدا کرده است.» امواج برسی هستۀ داخلی به حدی کوچک و ضعیف هستند که مستقیمأ قابل مشاهده نیستند. در واقع، کشف آنها «جام مقدس» زلزله‌شناسی جهانی است زیرا دانشمندان در ابتدا در دهه‌های 30 و 40 پیش‌بینی کردند که هستۀ داخلی جامد است.

بنابراین، محققان به یک رویکرد خلاقانه دست پیدا کرده‌اند. روشِ به اصطلاح میدان موج همبستگی، شباهت‌های ِ بین سیگنال‌ها در دو گیرنده را پس از یک زمین‌لرزۀ بزرگ بررسی می‌کند، نه رسیدن مستقیم موج. این تیم از یک تکنیک مشابه برای اندازه‌گیری ضخامت یخ در قطب جنوب استفاده کرده است. دکتر کالچیک گفت: «ما سه ساعت ِ نخستِ لرزه نگاشت را نادیده ‌گرفتیم و بین سه تا 10 ساعت پس از یک زمین‌لرزۀ بزرگ را ملاحظه ‌کردیم. می‌خواهیم از شر سیگنال‌های بزرگ خلاص شویم.»

Beginnings .«با استفاده از یک شبکه‌ی جهانی سیگنال‌ها، هر جفت گیرنده‌ و هر زمین‌لرزه‌ی بزرگ را بررسی می‌کنیم – این یعنی ترکیبات خیلی زیادی – و شباهت بین لرزه نگاشت‌ها را اندازه می‌گیریم. این پدیده همبستگی یا مقیاس شباهت نامیده می‌شود. ما با استفاده از این شباهت‌ها یک correlogram ساختیم – نوعی اثر انگشت زمین. این مطالعه نشان می‌دهد که این نتایج برای اثبات وجود امواج J بکار می‌روند و سرعت موج برشی در هستۀ داخلی را اندازه‌گیری می‌کنند. در حالیکه این اطلاعات خاص درباره‌ امواج برشی مهم است، دکتر کالچیک می‌گوید اطلاعاتی که این تحقیق درباره‌ی هستۀ داخلی به ما می‌دهد هیجان‌انگیزتر است.

وی گفت: «مثلأ، هنوز نمی‌دانیم دمای دقیق هستۀ داخلی چیست، سن هسته‌ داخلی چند سال است یا با چه سرعتی جامد (سفت) می‌شود، اما با این پیشرفت‌های جدید در زلزله‌شناسی جهانی، به آرامی به آنجا می‌رسیم. درک هستۀ داخلی زمین پیامدهای مستقیمی برای تولید و حفظ میدان ژئومغناطیسی دارد و بدون میدان ژئومغناطیسی، حیات بر روی سطح زمین وجود نخواهد داشت.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.