بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل در یکی از تازه‌ترین تصاویر خود، ستاره ی RS -سگان تازی را در میان گرد و غبار سحابی اش شکار کرد. این ستاره که 10 برابر سنگین‌تر از خورشید میباشد، سحابی اطراف خود را روشن کرده است.

RSPuppis

به گزارش خبر آنلاین، غول ستاره‌ای مرکز این تصویر، RS -سگان تازی نام دارد که در فاصله 6500 سال نوری از زمین و در بستر مرگ قرار دارد. وزن این ستاره 10 برابر بیشتر از خورشید ما است و 200 برابر هم بزرگ‌تر از آن است، به طوری که شعاع آن حدود 140 میلیون کیلومتر است. با این حساب، این ستاره مدار زمین را کامل می‏پوشاند. از آنجا که آر‌-اس-سگان تازی به طور متناوب پالس‌های نور درخشان و انرژی را از خود ساطع می‌کند (تا 15 هزار بار بزرگ‌تر از خورشید ما در پیک‌های شش هفته‌ای) گرد و غبار بازتابی اطراف خود را در امواجی از نور که کل سحابی را روشن می‌کنند، می‌پوشاند. این پدیده را «بازتاب نوری» می‌نامند.

در بیانیه‌ای که منتشر شده، چنین آمده که: «حتی به رغم این که نور آن قدر در فضا سریع حرکت می‌کند که فاصله بین زمین و ماه را در یک ثانیه می‌پیماید، این سحابی آن قدر بزرگ است که می‌توان در حالی که نور بازتابیده در سحابی حرکت می‌کند، از آن عکس گرفت». اخترشناسان با دقیق نحوه تغییر نور ستاره در یک بازه زمانی و نحوه انتشار پالس‌های نوری آن در کل سحابی، توانستند فاصله دقیق آر-اس-سگان تازی را از زمین محاسبه کنند؛ آن هم با ضریب خطای بسیار کم در حد فقط 1٪. به باور ناسا این ستاره می‌تواند معیار فاصله فضایی باشد، و به رصد گران امکان بدهد که با استفاده از آن، اندازه گیری‌های خود را برای دیگر اجسام آسمانی کالیبره کنند.

مطالعه بیشتر در : spacetelescope

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.