بیگ بنگ: ابرنواختر «SN 2014J» که طی ماه گذشته توسط محققان و اخترشناسان انگلیسی در کهکشان «مسیه 82» کشف شده بود، به جنجالی‌ترین موضوع تحقیقاتی پژوهشگران علوم نجومی مبدل شد و در جدیدترین عکس از این ابرنواختر تلسکوپ هابل تصویری از آن به ثبت رساند. این ابرنواختر که نزدیک‌ترین و شفاف‌ترین ابرنواختر چند دهه اخیر می باشد، سریع‌تر از آنچه از ابرنواخترهای «نوع Ia» انتظار می‌رود، درخشان شده است.

image_1788e-SN-2014Jاین تصویر هابل ابرنواختر 2014J SN را در کهکشان M82 را نشان می دهد. اعتبار تصویر: NASA / ESA / دانشگاه استکهلم /میراث هابل

ابرنواختر SN 2014J در «کهکشان سیگار» (M82) و در فاصله 11.4 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است؛ این جسم آسمانی توسط دانشمندان انگلیسی در تاریخ 21 ژانویه کشف شد و هنوز هم توسط تلسکوپ‌های کوچک قابل‌رویت است. ابرنواخترهای نوع Ia، در واقع، ستارگان در حال انفجاری هستند که برای انداز‌ه‌گیری فواصل کیهانی به کار می‌روند. یک ابرنواختر جدید نیز سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود، درخشان می‌شود و این موضوع از حاکم‌بودن فیزیک نوینی بر این ستارگان در حال انفجار حکایت دارد. ابرنواختر شفاف جدید که فقط شش هفته پیش کشف شد، معماهای تازه‌ای را در خصوص این ستارگان مطرح می‌کند که دانشمندان از آن‌ها به عنوان پیمانه‌ای برای اندازه‌گیری کیهان استفاده می‌کنند.

منجمان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی دریافته‌اند SN 2014J دارای مشخصه‌های عجیبی است، زیرا سریع‌تر از آنچه برای یک ابرنواختر نوع Ia انتظار می‌رود، درخشان می‌شود و این موضوع در مورد ابرنواختر SN 2013dy که سال گذشته کشف شد، نیز صادق است. این موضوع می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره ابرنواختر‌های نوع Ia در اختیار دانشمندان بگذارد و ممکن است رفتار عجیب آن‌ها نزد خودشان رفتاری معمول و نرمال باشد.

این نوع خاص از ابرنواخترها که تحت عنوان «شمع‌های استاندارد» لقب گرفته‌اند، شاخصی برای اندازه‌گیری وسعت کهکشان‌ها هستند. دانشمندان و محققان اروپایی با تجزیه و تحلیل این ابرنواختر به الگوی جدیدی برای تعیین سطوح انرژی کیهانی پی برده‌اند. این نوع از ابرنواخترها با فروپاشی هسته عظیم یک ستاره متولد نمی‌شوند. جزئیات این مطالعه در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شد. (arXiv.org)

مطالعه بیشتر در :  dailygalaxy , sci-news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.