بیگ بنگ: این تصویر، فرا ژرف ِ هابل نمونه‌‌ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است. تصویری از عمق صورت فلکی کوره که توسط تلسکوپ فضایی هابل(HUDF) و با عبور از میلیاردها سال نوری دورتر، توانست این میدان فرا ژرف ِ کیهانی را ثبت نماید.

heicaاین کهکشانها نماینده دوران تاریک جهان هستند و درست زمانی که فقط چند صد میلیون سال از بیگ بنگ گذشته بود، تشکیل شده‌اند. در این تصویر کهکشان‌هایی بسیار کم نور که بیش از ۱۰ میلیارد بار کم نورتر از ستارگانی هستند که با چشم غیر مسلح دیده می شوند. این عکس حاصل 400 گردش مداری تلسکوپ هابل میباشد و حدود ۱۰ هزار کهکشان رنگین با اندازه، شکل و سن متفاوت را آشکار ساخته است. در عکس نزدیکترین کهکشانها، هم بزرگتر و پرنورتر هستند و هم به شکل مارپیچی و بیضوی تکامل یافته‌اند، این کهکشان‌ها حدود یک میلیارد سال پیش به ثبات رسیدند – یعنی زمانی که 13 میلیارد سال از عمر کیهان می گذشت.

محققان می خواستند ميدانی عاری از ساير اجرام بيابند تا بتوانند منظره‌ای بلامانع و باز از کيهان داشته باشند. آنها ميدانی عاری از ستارگان درخشان، اشيای ساطع کننده پرتو ايکس و منابع درخشان راديويی در صورت فلکی کوره را انتخاب کردند. نتيجه خيره شدن هابل برای چهار ماه متمادی (از 24 سپتامبر 2003 تا 16 ژانویه 2004) به يک نقطۀ کوچک از آسمان، این تصویر فرا ژرف با هزاران کهکشان بود. جالب اینجاست این عکس میدان عمیق تنها ۰٫۰۰۰۰۰۳% از آسمان را نشان می دهد!

این عکس علاوه بر اینکه قدرت تلسکوپ فضایی هابل را نشان می دهد، یادآور این نکته است که حتی نقطۀ تاریکی در اعماق کیهان که فکر می کنیم خبری آنجا نیست هم میتواند ما را شگفت‌زده کند. جایگزینش تلسکوپ فضایی جیمز وب که صد برابر قوی‌تر است، می تواند افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد. احتمالا برنامه پرتاب این تلسکوپ در سال 2021 انجام می شود.

نویسنده: سمیر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: Hubble Ultra Deep Field / spacetelescope.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.