بیگ بنگ: پس از سالها تاخیر، برای اولین‌بار اسپیس ایکس و ناسا برای راه‌اندازی آزمایشی اولین سفینه فضایی خود که وظیفۀ آن رساندن فضانوردان به مدار زمین است با هم مشارکت کردند. این کپسول که برای حمل فضانوردان ساخته شده، برای نخستین‌بار و به طور آزمایشی به سمت ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

SpaceXCrewDragonFirstLaunchبه گزارش بیگ بنگ، این ماموریت آزمایشی که دمو- 1(Demo-1) نام دارد، امروز از مرکز فضایی کندی واقع در کیپ کاناورال فلوریدا انجام شد. همۀ مراحل پرتاب از جمله جداسازی مرحله اول موشک، روشن شدن موتور دوم و فرود بوستر روی شناور با موفقیت انجام شد. همچنین این ۳۵ مین فرود صحیح موشک فالکون 9 بود. هدف از راه‌اندازی این ماموریت اثبات این امر است که Crew Dragon یا Dragon V2 – فضاپیمای جدید شرکت فضایی ایلان ماسک که به منظور رساندن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا طراحی شده‌اند، از امنیت لازم برخوردار است.

Crew Dragon DM Falcon B rollout SpaceX widedemo launch cvgاین فضاپیمای آزمایشی هیچ سرنشینی نداشت، اما در عوض یک مانکن که لباس فضانوردی پوشیده و محموله‌هایی به ایستگاه فضایی حمل کرده است. در صورتی که کپسول دراگون تا فردا با موفقیت به ایستگاه فضایی برسد، پس از ۵ روز توقف دوباره به سمت زمین برگشته و در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، اسپیس ایکس ممکن است اولین فضانوردان خود را بزودی یعنی در ماه جولای 2019 به فضا بفرستد. کرک شیمن، که برنامۀ ایستگاه فضایی را در مرکز فضایی جانسون ناسا مدیریت می کند، می گوید:  گرچه دمو-1 یک نمونه آزمایشی است، ولی ما آن را بعنوان یک ماموریت واقعی و یک آزمایش بسیار حیاتی مشاهده مد نظر داریم. در زیر می توانید ویدئوی این پرتاب و فرود بوستر را مشاهده نمایید:

دمو-1 بخشی از برنامۀ 8 میلیارد دلاری ناساست که برنامه سامانه‌های تجاری نامیده می شود و، هدفش افزایش توانایی ناسا در ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. زیرا از زمانی که آخرین شاتل فضایی در ژوئیه 2011 بازنشسته شد، این سازمان تاکنون نتوانسته خودش فضانوردان را به فضا ارسال کند. ( تاکنون فضانوردان ایالات متحده به وسیله سفینه فضایی سایوز روسیه به ایستگاه فضایی فرستاده شده‌اند) بنابراین امروز  اولین سفینه فضایی آمریکایی پس از مدتها راه‌اندازی شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: nytimes.com , NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.