بیگ بنگ: عصب‌شناسان استرالیایی، در یک آزمایش از شرکت کنندگان خواستند که یکی از دو تصاویر متمایز را تصور کنند. سپس محققان با نظارت بر فعالیت مغز، توانستند 11 ثانیه زودتر پیش‌بینی کنند که هر شرکت‌کننده کدام تصویر را انتخاب می‌کند و آن تصویر را چقدر واضح در ذهن خود می بیند.

Brainz xبه گزارش بیگ بنگ، در این تحقیق، هر یک از چهارده شرکت‌کننده در دستگاه fMRI قرار گرفتند و دو الگوی مجزا به آنها نشان داده شد. یکی از الگوها دارای نوارهای افقی قرمز و دیگری دارای نوارهای عمودی سبز بود. آنها حداکثر 20 ثانیه زمان داشتند که یکی از این دو تصویر را انتخاب کنند و سپس دکمه‌ای را فشار دهند تا انتخاب خود را نشان دهند، به آنها گفته شد تا جایی که می‌توانند آن تصویر را واضح‌ تصور کنند.

محققان توانستند با نظارت بر فعالیت مغز در طول فرآیند ِ انتخاب، نشانه‌هایی را در چهار ناحیه مجزای مغز مشاهده کنند که نشان می‌داد هر شخص کدام تصویر را انتخاب می‌کند. محققان با نگاه کردن به این نشانه‌ها توانستند انتخاب شخص را یازده ثانیه زودتر از تصمیم‌گیری او پیش‌بینی کنند. بررسی این زمان بین تصمیمِ گرفته‌شده و فکر کردن دربارۀ تصمیم، می‌تواند منجر به بینش جدیدی در مورد نحوه کارکرد ذهن ما شود.

تنها یک میلی‌ثانیه زمان بین تفکر و اقدام برای ما کافی است تا خواسته‌های ناخودآگاه را تسلیم اقداماتِ عمدی‌تر کنیم. نویسندۀ ارشد این تحقیق “جدئل پیرسون”، استاد عصب‌‌شناس دانشگاه ولز جنوبی در استرالیا، گفت: «ما معتقدیم که وقتی با انتخاب بین دو یا بیش از دو گزینه مواجه می‌شویم، ردپای غیرآگاهانۀ افکار از قبل وجود دارد، چیزی که تقریباً شبیه به توهم ناخودآگاه است. وقتی تصمیم خود را درباره چیزی که به آن فکر می‌کنیم، گرفتیم، نواحیِ اجرایی مغز آن ردپایی که قوی‌تر است را انتخاب می‌کند. به بیان دیگر، اگر هیچگونه فعالیت مغزیِ از پیش‌موجود با یکی از گزینه‌های شما تطابق نداشته باشد، آن وقت مغز شما احتمالاً آن گزینه را انتخاب می‌کند، زیرا با فعالیت مغزیِ از پیش موجود، تقویت می‌شود.»

مغز به مغز

این اولین‌باری نیست که ما توانسته‌ایم انتخاب افراد را پیش‌بینی کنیم. مطالعات مشابهی توانسته‌اند نتایج مشابهی را ارائه دهند که موجب شده انتخاب‌ها، هم 4 ثانیه و هم 10 ثانیه قبل از تصمیم‌گیری، پیش‌بینی شود. درک بیشتر فرآیندهای تفکر می‌تواند به ایجاد اشکال ِ جدیدی از ارتباط، نظیر ارتباط تله‌پاتی مغز به مغز یا فیلم‌های شخصی که به الگوهای امواج مغزی پاسخ می‌دهند، کمک کند.

ما حتی می‌توانیم تکنولوژی‌هایی را ایجاد کنیم و توسعه دهیم که موجب شود افراد معلول افکار خود را بیان کنند. بخش مهم ِ چنین نوآوری‌هایی این است که ما با خواستِ خود آنها را می‌سازیم. همۀ ما باید آگاهانه افراد را به درون مغز ِ خود دعوت کنیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.