بیگ بنگ: پژوهشگران پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس،در ایالت میسوری آمریکا، دریافته اند که اگر فرصت تمرکز داشته باشيم، مي توانيم بخش هاي مختلف مغز خود را طي فرايندهایی با يكديگر هماهنگ سازيم. پژوهشگران این پدیده را مثل تنظیم كردن چند واکی تاکی با يك فرکانس مشابه توصیف مي كنند.

brain

به طور معمول، مردم مي توانند اطلاعات غير مرتبط با کاری را که در حال انجامش هستند، از حواس خود فيلتر كنند. نتایج این تحقیقات در مقاله ای در « ژورنال آکادمی ملی علوم » منتشر شده است. در این مطالعه، محققان از نمونه اي استفاده كرده اند كه در آن یک شخص به هنگام رانندگی میتواند با متمرکز کردن توجه خود بر مشاهداتش یا صداهای مهم و هشدار دهنده، مانند پریدن آهو ( یا هر حیوان و جسم متحرک دیگری) به مقابل خودرو، صدای زنگ تلفن همراه را نشنيده بگیرد و به آن اصلا توجه نکند. این در حالی است که بیمارانی که دچار آسیب یا سکته مغزی شدهاند اغلب براي تمرکز كردن بر روی يك كار با دشواري روبرو هستند.

دكتر «مائوريزيو كوربتو » يكي از نويسندگان اين مقاله پژوهشي مي گويد:” پيش از اين، دانشمندان چنين مشكلات مربوط به تمركز را به عنوان « فقدان منابع لازم براي تمركز بر روي يك كار» ارزیابی مي كردند”. این تیم تحقیقاتی مي خواستند بدانند كه تغييرات درون مغز به چه صورت با توجه مرتبط مي باشد. آنها از روشهای اسکن و ام آر آی بسیار پیشرفته ای برای ثبت فعالیتهای مغزی در حین انجام آزمایش ها استفاده کردند. اکنون با مشخص شدن نتایج این تحقیق، پژوهشگران فكر مي كنند اگر دو بخش مسئول توجه و تمرکز در مغز با يكديگر هم راستا و هماهنگ نباشند در آن صورت، انتقال يك علامت مغزي از يك بخش به بخش دیگر با مشکل مواجه خواهد شد. این پژوهش در گام بعدی به بررسی روشهایی برای هم راستاکردن سریعتر فعالیتهای این مناطق مغزی میپردازد.

دکتر کوربتو می گوید : این تحقیق نشان می دهد که هم راستایی ِزمانی پاسخ ها، در مناطق مختلف مغز، مکانیزمی بسیار مهم است که می تواند به توجه و تمرکز بیشتر کمک کند که این امر در آسیبهای مغزی می تواند مختل شود”. این تحقیق، دریچه های امید تازه ای را برای شناخت و درمان آسیبهای مغزی در بیماران مختلف پیش رو گشوده است. پژوهش ها در این زمینه ادامه دارد.

گردآوری، ترجمه و تلخیص: آزاده رضائی

منبع : medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه