بیگ بنگ: صورت فلکی شیر یکی از صور فلکی زیبای آسمان شب است که به دلیل قرار گرفتن در دایره‌البروج از اهمیت خاصی در میان صور فلکی برخوردار است. این صورت فلکی دارای قدمت بسیار زیادی است چرا که در عهد باستان در ملل گوناگونی چون: ایران (پارس)، بابل، سومر، روم و یونان شناخته شده بود و حتی رد پای آن را می توان در تمدن‌های آمریکای جنوبی نیز مشاهده کرد. زمان رسیدن به نصف النهار 21 فروردین و مساحت آن 947 درجه مربع می‌باشد.

leo constellationاین صورت فلکی در فصل بهار در نیمکره شمالی و در پاییز در نیمکره جنوبی قابل مشاهده‌ است. نقش آسمانی شیر (اسد) جزو صور معدودی است که به نام خود شباهت زیادی دارند. سر صورت فلکی شیر و یال آن با هم شکل داس را می سازند. در ران شیر نیز یک مثلث از ستارگان وجود دارند.

ستاره‌ها

ستاره آلفا به نام قلب الاسد (در لاتین نام این ستاره سلطان کوچک معنی می شود) کم فروغ ترین ستاره قدر یکم و در حد 4/1 است. طیف آن از نوعV B7 و به فاصله 69 سال نوری از ما قرار دارد. ستاره قلب الاسد مانند نقطه زیر علامت سؤال بوده و مکان آن خیلی نزدیک به دایرة البروج است. ستاره بتای اسد به نام دم شیر، در زبان عربی هم، چنین معنایی را دارد. طیف آن از نوع A3 V، با قدر1/2 و فاصله 39 سال نوری است. امروزه می دانیم که ستاره قلب الاسد حدود 85 سال نوری از زمین فاصله دارد و ۳۵۰ بار نورانی‌تر از خورشید می درخشد.

اجرام عمقی آسمان

در صورت فلکی اسد تعداد زیادی کهکشان وجود دارد که درخشنده ترین آنها از قدر 9 است: 65M و 66 M(یک جفت نزدیک)، 3628NGC، 59M و 96M، (نزدیک به هم)، از ساکنان صورت فلکی شیر بوده و همه مارپیچ هستند.

leo blackدر افسانه

«اسد» در زمان مصر باستان هم از تقدس ویژه‌ای برخوردار بوده‌است. این تقدس به طغیان سالانهٔ نیل و قرار گرفتن خورشید در صورت فلکی اسد مربوط می‌شده، چه این طغیان برای باروری زمین اهمیت حیاتی داشته‌است.اسطورهٔ این صورت فلکی زیبا و درخشان به رنج اول هرکول- قهرمان افسانه‌ای یونان- مرتبط می‌شود. هرکول در مأموریت اول خود موظف بود شیری را که در روستای نِمیا (Nemea) موجب آزار و اذیت اهالی شده بود و به شیر نِمیا هم معروف بود، از بین ببرد.در عین حال کاری که هرکول انجام داد به وسیله «گیل گمش» خدای خورشید انجام گرفته بود، برخی می‌گویند که ارتباط این صور فلکی با خدای خورشید حاصل انطباق این صورت فلکی درمنطقه البروج بابلی با انقلاب تابستانی است. صورت فلکی اسد در تاریخ مصر، جایگاه طلوع خورشید پس از آفرینش آن (در نزدیکی ذنب الاسد) می‌باشد و از این رو به آن خانه خورشید نیز می‌گویند.

منابع:

کتاب صورتهای فلکی – دکتر گری مکلر – دکتر مارک چارترند مترجم مهندس احمد دالکی

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

مطالعه بیشتر در: Leo

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از مطالب مفید که به اشتراک میگذارید
    لطفا صورت فلکی حمل . جوزا .سرطان و میزان رو هم بزارید
    با تشکرفراوان

  2. سلام به اساتید محترم لطفا بفرمایید زمان زمان تحویل شمس به برج اسد با توجه به حرکت تقدیمی زمین واینکه صور فلکی با برج فلکی فرق میکنه میشه تاریخ دقیق ان را بفرمایید

    1. نزدیک به 88 صورت فلکی مشاهده می شود اما به 12 صورت فلکی که در منطقه البروج هستند برج هم میگویند …مثل صورت فلکی حمل یا برج حمل یا برج فلکی حمل