بیگ بنگ: چه چیزی از جلوی خورشید در حال عبور است؟ شبیه یک قمر به نظر می رسد، اما نمی تواند قمر زمین باشد چون گرد نیست. در واقع، «فوبوس» قمر مریخ، است.

این ویدئوی برجسته در اواخر ماه گذشته توسط مریخنورد کنجکاوی ضبط شده است. قطر فوبوس با عرض 11.5 کیلومتر در واقع 150 برابر کوچکتر از قطر ماه زمین است، اما 50 برابر نزدیکتر به سیارۀ مادرش است. در حقیقت، فوبوس به حدی به مریخ نزدیک است که انتظار می رود ظرف 50 میلیون سال آینده دچار فروپاشی شود و به سیارۀ سرخ برخورد کند. در کوتاه مدت، مدار پایینی فوبوس خورشیدگرفتگی‌های سریعتری را ایجاد می کند که از روی زمین قابل رویت خواهند بود. در این ویدئوی برجسته که سریع شده – گذر واقعی فوبوس از مقابل خورشید حدود 35 ثانیه طول کشیده است.

piaهمچنین بتازگی یک ویدئوی مشابه از عبور قمر کوچکتر و در واقع دورترین قمر مریخ به نام دیموس از جلوی خورشید ضبط شده، که در بالا قابل مشاهده است. فیلمبردار – مریخ‌نورد رباتیک کنجکاوی – همچنان به کاوشِ دهانۀ گیل(Gale) ادامه می دهد؛ این منطقه اخیرأ حیرت انگیزترین چشم اندازها و سنگ‌های غیرعادی به نام “گلن توریدون” را به نمایش گذاشته است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.