بیگ بنگ: دانشمندان ِ ماموریت جونو نخستین اکتشاف خود در مورد میدان‌مغناطیسی مشتری که در طول زمان تغییر می‌کند را انجام دادند. این میدان که به”تغییرات دیرپای” معروف است، به محققان در مورد ساختار داخلی مشتری و بادهای جوی آن کمک می کند. کاوشگر جونو نشان داد که تغییرات دیرپای به احتمال زیاد توسط بادهای عمیق جوی این سیاره هدایت می‌شود.

image Jupiter
این تصویر در تاریخ در تاریخ ۱۲فوریه ۲۰۱۹ از سیاره مشتری گرفته شده، هنگامی که جونو در هجدهمین دور پرواز با ارتفاع کم خود بر فراز این سیاره بود.

به  گزارش بیگ بنگ، دانشمندان معتقدند:«تعیین دگرگونی میدان مغناطیسی ِ یک سیاره دریچه‌ای به سوی درک فعالیت دینامیکی‌اش برای تولید این میدان باز می کند. به هر حال، از میان ۶ سیاره منظومه شمسی با دینامیک ِ فعال، دگرگونی میدان مغناطیسی صرفا فقط برای سیاره زمین ثبت شده بود که گویا مشتری نیز به آن اضافه شد.»

دکتر اسکات بولتون محقق برجسته ماموریت جونو از موسسه تحقیقاتی ساوت‌وست اعلام کرد:«این پدیده برای چندین دهه در لیست انتظار ِ محققان نجوم بود. این اکتشاف جدید توسط ابزار تحقیقاتی علمی فوق‌العاده دقیق و ماهیت بی‌نظیر مدارگرد جونو امکان‌پذیر شد، که در ارتفاعی پایین بر فراز قطب‌های مشتری چرخش می کند.»

piaدکتر بولتون و همکارانش مشاهدات میدان مغناطیسی سیاره مشتری را که توسط فضاپیمای پایونیر ۱۰ و ۱۱ ناسا و ویجر۱ و اولیس که در سال ۱۹۷۳-۱۹۹۲ بدست آمده بودند را با داده‌های جدید جونو از میدان مغناطیسی مشتری مقایسه کردند. این داده‌ها با استفاده از ابزار مغناطیس‌سنج در طول هشت دور چرخش نخست جونو به دور مشتری بدست آمدند، مغناطیس‌سنج قادر به تولید نقشه سه‌بعدی میدان مغناطیسی است. میدان مغناطیسی مشتری را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

یافته‌های این تیم تحقیقاتی، نخستین داده‌های میدان مغناطیسی مشتری را تایید می کند که توسط فضاپیمای پایونیر ارسال شده و تا آخرین داده‌های جونو را در بر می گیرد، در واقع تغییرات کوچک ولی واضحی را میتوان در میدان مغناطیسی مشتری مشاهده کرد. دکتر “کیم موری” از دانشگاه هاروارد و دانشمند جونو گفت:«یافتن تغییراتی به این کوچکی در حجمی به بزرگی میدان مغناطیسی مشتری یک چالش بود. داشتن یک خط مبنا از مشاهدات بسیار نزدیک در طول ۴ دهه طولانی برای ما داده‌های کافی برای اثبات این نکته فراهم کرده که در میدان مغناطیسی مشتری در طول ِ زمان تغییر می کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام.
    ممنون از شما
    کتابی درباره ریچارد فاینمن هست به نام “مرد کوانتومی”.آیا این کتاب ترجمه شده؟