بیگ بنگ: این کهکشان مارپیچی اگرچه کامل نیست، اما یکی از خوش عکس‌ترین کهکشان‌هاست. کهکشان NGC 1566 یک جهان جزیره‌ای است که شامل میلیاردها ستاره است و در فاصلۀ تقریبی 40 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دلفین قرار دارد.

NGC Shatz dاین کهکشان که بعنوان یک مارپیچ ِ بزرگ طبقه‌بندی شده دو بازوی مارپیچی زیبا و برجسته دارد که با خوشه‌های ستاره‌ای آبی روشن و خطوط غبار کیهانی تیره، همراه است. تصاویر بیشمار تلسکوپ فضایی هابل از NGC 1566 به جهت مطالعۀ تشکیل ستاره، ابرنواخترها و مرکز فعال مارپیچ گرفته شده‌ است. برخی از این تصاویر که بصورت آنلاین در آرشیو هابل ذخیره شده‌اند، به طور رایگان قابل دانلود هستند؛ افراد آماتور میتوانند این عکس‌ها را ترکیب کرده و بصورت دیجیتالی پردازش کنند تا به یک تصویر برجسته دست یابند. مرکز خیره کنندۀ NGC 1566 این مارپیچ را به یکی از نزدیکترین و درخشان‌ترین کهکشان‌های سیفرت تبدیل کرده است که احتمالا شامل یک سیاهچالۀ پرجرم مرکزی است که ستارگان گازهای پیرامون را تخریب می کند.

potwa«کهکشان‌های سیفرت» نوعی از هسته‌های کهکشانی فعال هستند که به خاطر خطوط تابش‌شان شناخته شده و به دو دسته تقسیم می شوند. کهکشان‌های سیفرت نوع اول دارای خطوط تابش نوری باریک و پهن هستند که وجود ابرهایی از گاز چگال در آنها را اثبات می کند. سرعت گاز در نزدیکی هسته بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه تخمین زده می شود. کهکشان‌های سیفرت نوع دوم فقط خطوط تابش باریکی دارند. این خطوط باریک در اثر ابرهای گازی چگالی به وجود می آیند که در فاصله زیادی از هسته قرار دارند و سرعت گاز آنها به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه می رسد. علاوه بر سیفرت، زیر مجموعه‌های دیگری از کهکشان‌های رادیویی آرام وجود دارد که از جمله آنها میتوان به اختروش‌ها و LINER ها اشاره کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: universetoday.com , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فوق زیبایی و عظمت .داخلش میلیاردها ستاره بی شمار سیاره کاش میشد رفت داخلش شایددنیاهایی زیباترازدنیاهای ماوجود داره .کاش میشدرفت