بیگ بنگ: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از نسل جدید لباس‌های فضانوردی خود رونمایی کرد که قرار است توسط فضانوردان ماموریت “آرتمیس” استفاده شود، پروژه‌ای که هدف آن بازگشت مجدد انسان به ماه است.

df oپروژه جدید ناسا موسوم به آرتمیس با هدف بازگشت انسان به ماه، قرار است در سال ۲۰۲۴ اجرایی شود. به همین منظور ناسا با تمام قوا در حال برنامه‌ریزی مقدمات سفر سرنشین‌دار به ماه است. این لباس جدید که «واحد تحرک خارج از سفینه‌» (Extravehicular Mobility Unit) نام دارد نه تنها بر مبنای آنچه در مورد ماه آموخته‌ایم بلکه با اتکا به نیم قرن پیشرفت در حوزه فناوری لباس‌های فضایی، ساخته شده است.

merlin ced a f cafd superJumboدر ساخت این لباس فضایی، از درس‌هایی که از ماموریت‌های آپولو آموخته شده نیز استفاده شد. در ماموریت‌های پیشین غبارسطح ماه حین فرود فضاپیما روی سطح آن به اطراف پخش شده و وارد تجهیزات و لباس فضانوردان می شد. این موضوع یکی از چالش‌های ناسا در ماموریت آپولو بود که با لباس جدید حل شده است. در لباس جدید هیچ زیپ یا کابلی به کار نرفته و اجزای اصلی آن به خوبی درزگیری شده است.

لباس فضایی مدل “xEMU” از انعطاف بالایی برخوردار است که امکان تحرک فضانوردان را آسان‌تر می‌کند و برای استفاده به هنگام کاوش سطح ماه مناسب است. ظاهر آن مانند ابزار فضایی قدیمی است ولی فناوری به کار گرفته شده در ساخت آن جدید است.

NASAs New Space Suits Will Fit Men and Women Alike for Onceلباس دیگر هم  که “لباس نجات خدمه اوریون”(Orion Crew Survival Suit) نام گرفته است، سبک‌تر بوده و برای زمان صعود یا فرود مناسب است. این لباس هم به هنگام استفاده، فشار را کاهش می‌دهد تا فضانورد را در برابر کاهش فشار ناگهانی محافظت کند. علاوه بر آن، فضانوردان با پوشیدن این لباس مجهز به محافظ حرارتی می‌شوند. البته این محافظت به اندازه لباس “xEMU” نیست.

jkعلاوه بر دیگر امکانات تعبیه شده در این نسل از لباس‌های فضایی، کلاه ارتباطی است که میکروفون و ایرفون‌ها را در خود جای می‌دهد که با یک سری میکروفون‌های هوشمند در داخل لباس جایگزین شده است؛ این تکنولوژی می‌تواند به طور خودکار صدای فضانورد را ردیابی کند، درست مثل دستیارهای صوتی که امروزه در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود.

به گفته ناسا، یکی از پیشرفت‌های بزرگ در ساخت این لباس در مقایسه با لباس‌های ماموریت آپولو، ابداع اسکن‌ بدنی سه بعدی است که به دانشمندان اجازه داد تا به اندازه‌گیری‌های مشروح و دقیق از حرکات و وضعیت‌ بدنی اولیه دست پیدا کنند. بدین ترتیب این لباس فضایی جدید نه تنها بهتر روی بدن فضانوردان می‌نشیند، بلکه بر روی طیف وسیع‌تری از حرکات فضانورد با ایجاد اصطکاک کمتر، تطبیق می‌یابد.

Nasa space suits ddabad largeفضانوردان زن و مردی که در پروژه آرتمیس شرکت خواهند کرد، با استفاده از این لباس جدید راحت‌تر خواهند بود، زیرا در طراحی جدید، لباس دارای مواد پیشرفته‌تر و مفاصل بهتری برای تحرک بیشتر است. به این ترتیب فضانوردان قادر خواهند بود واقعا راه بروند و یا خم شوند. ناسا برنامه دارد تا پیش از ارسال این لباس جدید به ماه، لباس و برخی از اجزایش را در ایستگاه بین‌المللی فضایی تست کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: dailymail.co.uk , NASA , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.