بیگ بنگ: اگر در سمت شب ِ سیارۀ کوتوله پلوتو قرار داشته باشید، شاهد این نمای تماشایی خواهید بود. یک منظرۀ فضایی حیرت‌انگیز و دوردست که خورشید از آن 4.9 میلیارد کیلومتر(تقریبأ 4.5 ساعت نوری) فاصله دارد.

PIAPlutoNightcبه گزارش بیگ بنگ، کاوشگر افق‌های نو این عکس را در جولای 2015 بعد از نزدیک شدن به پلوتو از فاصلۀ 21 هزار کیلومتری سطح این سیارۀ کوتوله ثبت کرده است. این عکس لایه‌های پیچیده و ظریف جو ِ مه‌آلود پلوتو را نشان می‌دهد. چشم‌انداز گرگ و میش در نزدیکی بالای عکس، شامل دشت‌‌های یخ ِ نیتروژنی منطقۀ “اسپوتنیک پلانیتیا” و کوهستان‌های ناهموار یخ-آب “نورگی” میباشد، این کوه‌ها حدود ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارند.

جو پلوتو بیشتر از نیتروژن و مقدار کمی از ترکیباتی نظیر متان تشکیل شده است. در بخش‌های بالایی جو(بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح) نور خورشید واکنش‌های شیمیایی موجب می‌شود که برخی از این گازها را به ذرات هیدروکربن جامد تبدیل کند. این ذرات به سمت پایین حرکت کرده و تقریباً در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سطح پلوتو، بر روی چیزهای دیگر انباشته شده تا زنجیره‌ای طولانی از مواد شیمیایی را شکل دهند. تا به امروز، بلندی این ذرات به ۲۰۰ کیلومتر رسیده است و لایه‌ای ضخیم از غبار را تشکیل داده‌اند که به گزارش فضاپیمای افق‌های نو، پلوتو کاملاً در این پوشش احاطه شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    خیلی زیبا است
    دوستان من عاشقانه فضا و نجوم رو دوست دارم
    واقعا اکثر مواقع در تفکر به این علم و راز آگاهی هستم ، اصلا از فکرم خارج نمیشه

    نمیدونم فقط من اینجوریم یا بقیه هم تا این حد درگیر این موارد هستند