بیگ بنگ: محققان اين قطعه را براساس طنين يا رزونانس مداري زحل و قمرهایش ساخته‌اند. طنين مداري زماني رخ مي‌دهد كه اجرام با سرعت‌هاي متفاوت به گردش در‌ مي‌آيند اما با سرعتي يكسان به موقعيت اوليه خود باز ميگردند. براي مثال اولين قمر بزرگ سياره زحل، ميماس، زماني كه سومين قمر بزرگ اين سياره، تتيس، يك مدارگردي را به پايان مي‌رساند، به پايان دومين مدارگردي خود رسيده‌ است.

اين الگو را مي‌توان در دو قمر انسلادوس و ديون،‌دومين و چهارمين قمرهاي زحل و همچنين رئا و تيتان پنجمين و ششمين قمر اين سياره نيز مشاهده كرد. محققان با استفاده از شبيه‌سازي سيستم قمرهاي سياره زحل، با هربار مدارگردي قمرها يك نت را اجرا كردند و در نهايت آكورد نهايي كه بيانگر سقوط آرام كاسيني به ميان سياره زحل است، از تركيبي از نوسانات فركانسي سياره زحل ايجاد شده‌است.

universityofاکتشافات مربوط به اقمار و حلقه‌های سیارۀ زحل همچنان ادامه دارد. به صورتی که تاکنون، تعداد ۸۲ قمر زحل و البته حلقه‌های منحصر به فردش شناخته شده‌اند. طبق مشاهدات جدید زحل مجموعا 82 قمر شناخته شده دارد و از آنجاییکه مجموع قمرهای مشتری 79 عدد است، پس زحل پادشاه جدید قمرهای منظومه‌شمسی است. قمرهایی که بتازگی کشف شدند بسیار کوچکند و 5 کیلومتر یا کمتر قطر دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , sciencealert

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.