بیگ بنگ: آیا بتلگئوس(ابط الجوزا) در حال ناپدید شدن است؟ هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند. این ستاره یکی از درخشان‌ترین و شناخته شده‌ترین ستارگان ِ آسمان شب است که روشنایی‌اش از پنج ماه گذشته به نصف رسیده است. این تغییرپذیری فقط یک رفتار عادی برای این غول سرخ متغیر است، اما کم نور شدن ِ اخیرش بحث‌هایی را دربارۀ تبدیل شدن بتلگئوس به یک ابرنواختر به راه انداخته است.

BetelgeuseImagined EsoCalcadaبتلگئوس بخاطر رنگ قرمزش یکی از معدود ستارگانی است که با تلسکوپ‌های مدرن قابل رویت است. این عکس تصویر هنری نشان می‌دهد که بتلگئوس از نزدیک چطور به نظر می‌رسد. این ستاره دارای سطح مخوف و پیچیده‌ای است که شعله‌های شدیدی را به طور مکرر پرتاب می‌کند. اگر این ستارۀ غول‌پیکر با خورشید جایگزین می‌شد (البته توصیه نمی‌شود)، سطحش تا نزدیکی مدار مشتری پیشروی می‌کرد، در حالیکه ستون‌های گازی‌اش نیز به شکل ِ حباب‌ به سیارۀ نپتون برخورد می‌کرد. از آنجاییکه بتلگئوس در فاصلۀ تقریبی ۷۰۰ سال نوری از ما واقع شده، انفجار ابرنواختری آن حیات ِ روی زمین را به خطر نمی‌اندازد. اما روشنایی این ستاره به اندازۀ ماه کامل می‌شود. اخترشناسان در سراسر جهان قطعا این ستاره را دائما تحت نظر دارند و رصد می‌کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. از بعد از تحریمها همه نوع حادثه داشتیم. از سیل، سونامی، سقوط هواپیما، غرق کشتی، زلزله در انواع ریشتر، تصادف قطار، کسوف، خسوف و سقوط میگ 29 و….
    فقط یک انفجار ابر نو اختر مانده که پرونده ما در این اوضاع کامل بشه.

    1. انفجار ابرنواختر اولا برای همه جهان یا حداقل نیمکره شمالی قابل رویت خواهد بود و هیچ ربطی به ایران نداره !!! و دوما با این انفجار قرار نیست هیچ آسیبی به زمین برسه !! بهتر نیست همه چیز را به هم ربط ندهید؟؟!!

      1. سوری جون خودتو ناراحت نکن
        فقط شوخی کرده ; )
        خواسته بگه همه چیز رو در این عمر تجربه کردیم.
        همین!